
   
The Birth of BBC Radio 4’s Analysis 

 
 

Hugh Chignell 

 
Hugh Chignell (Ph.D., Bournemouth University, 2005) is a Senior Lecturer in the 
Bournemouth Media School, Bournemouth University, United Kingdom. His research 
interests include broadcasting history with special reference to radio and radio archives. He 
is Chair of the (UK) Southern Broadcasting History Group. 
 
 
 
BBC Radio 4’s ‘Analysis’ was first broadcast in 1970 and represented a striking 
departure from the tendency to combine news and comment in radio current affairs. It 
was created by a small network of broadcasters who believed that current affairs was 
distinct from radio journalism.  The publication of the controversial document 
‘Broadcasting in the Seventies’ in 1969 and the outcry which followed it gave this 
group their opportunity to produce an elite form of radio.   
 
 
 
INTRODUCTION 
 
This article attempts to answer a series of very specific questions.  Why was the flag 

ship BBC radio current affairs program, Analysis created when it was?  What specific 

interpretation of ‘current affairs radio’ did it embody and what made its birth 

possible?  And finally, who created it?  Drawing mainly on interview evidence and 

memoirs of former BBC staff it is possible to answer these questions with some 

precision and to show the broadcasting context (the BBC in the 1960s) in which the 

conception of Analysis took place.  

It is not the intention here to describe the specific nature of the program’s account of 

current affairs or its decidedly right-leaning politics.  This is a case study of how two 

men, George Fischer and Ian McIntyre, saw their opportunity to buck the populist 

trend in radio and impose their conservative and Reithian broadcasting values in this 

elitist experiment in current affairs radio. 
 

JOHN REITH’S  BBC 

 
Few national institutions have been more influenced by the character and beliefs of 

their founder than the BBC.   The Presbyterian moralist and authoritarian, John Reith, 

fashioned the British Broadcasting Company (1922-1926) and then the British 

 1



Broadcasting Corporation (1927 – 1938, when he resigned) largely in his own image.   

Famously,  Reith wanted a public service influenced by the ideals of the great 

Victorian reformer,  Matthew Arnold.  The BBC would not  just entertain but also 

educate and inform and in so doing would help incorporate the working class into the 

social and political order.  Much of the programming of the pre-war period was 

‘uplifting’ and worthy.  Serious educational talks, plays and classical music together 

with a great deal of religious programming were presented alongside the more popular 

diet of light music and comedy.  In her recent examination of the BBC in the 1990s, 

Georgina Born discusses the nature of  Reith’s early BBC  (Born, 2004).   She rightly 

points out that although culturally elitist and dismissive of the views of the audience, 

the early corporation provided a wide range of listening experiences which were 

previously unavailable to the mass of the population.   

 

A mixture of social and cultural changes together with the democratising influence of 

war  inevitably put pressure on the high-mindededness of the BBC.  The introduction 

of the Listener Research Unit in 1936 made the preferences of the audience (as 

opposed to their perceived ‘needs’) a greater influence on programming and the 

departure of Reith in 1938 freed the organisation to experiment and diversify.    

 

The BBC in the 1950s had, to an extent, adapted to the modern world but the forensic 

analysis of the BBC by the American commentator, Burton Paulu, depicted its news 

and current affairs programming as conservative, elitist and cautious.    Paulu found 

the BBC to be a moribund and unprofessional broadcaster and one which he 

unfavorably compared to Amercian radio.  He felt, for example,   that the Talks 

department needed producers who were aware of their audience,  ‘ but most of (Talks 

Department) producers are high minded scholars rather than showmen’. (Paulu, 1956, 

p.121.)  What was needed were ‘audience aware producers’  rather than the BBC’s 

socially and educationally privileged producers whose elitism and amateurism 

hindered their understanding of the audience.   

 

Paulu saw the division of the talks department  from news (the origins of which went 

back to the 1930s) as a source of difficulty, '…nor does the News Division have 

anything to do with commentaries and interpretations of the news or discussions of 

current affairs; these are the responsibility of the Department of Talks'. (Paulu, p.157.)  

 2



In particular he highlighted the problems this created for news.  The old BBC anxiety 

about combining news and comment  was for Paulu responsible for dull, cold and 

humourless news, ‘like a foreign office communique’. 

 
 

BBC RADIO IN THE 1960s 
 
The 1960s was for BBC radio, as it was for British society more generally, a time of 

radical change.  These changes were designed to adapt radio to increased competition 

from television (since 1955 this included Independent Television, a commercial rival 

to the BBC) and the changing tastes of the audience.  In 1960 the newly created 

Director General of the BBC, Hugh  Greene closed down the current affairs magazine 

program,  At Home and Abroad and the Nine O’clock News  (which had been in 

existence since the 1920s) and created a daily news and current affairs program,  Ten 

o’Clock.    This combination of news and comment in one program was widely 

criticised.  Briggs records the complaints made about the fusion of fact and comment 

including a letter to The Times from the Archbishop of Canterbury (Briggs, 1995).  

Despite the protests over Ten o’Clock,  Greene further consolidated news and current 

affairs under the Editor of News and Current Affairs in June 1960, a role which he 

then absorbed into his own as Director General.  The anxieties expressed about these 

changes are important if only because to the modern listener, so used to news and 

comment in one program, they are difficult to comprehend.  The author and critic, 

Joanna Richardson was particularly critical of the abolition of the Nine O’clock News: 

 

The BBC should keep news and comment absolutely distinct.  It should not concede 

too much to popularity; and it should cater for listeners .. who like to have the news 

straight, and form their own opinions. (Quoted in Briggs,  1995, p.328).  

 

This concern that news and comment should be kept separate was the orthodox view 

in the BBC but one that Greene and the senior managers of BBC radio were clearly 

prepared to challenge.  Two men in particular,  Frank Gillard and Gerard Mansell, 

were responsible for radical changes to BBC radio to which Analysis was a reaction. 

 

Frank Gillard was something of a radio visionary.   His varied background included a 

celebrated career as a BBC war correspondent (Miall, 1994),  his time spent away 

 3



from the constraints of the BBC in London at West Region (where among other 

innovations he created Any Questions) and his inspiring encounter with American 

local radio which made him into an enthusiastic supporter of that cause (Briggs, 1995, 

p. 620).  Gillard was eventually lured away from West Region to become Director of 

Sound Broadcasting in 1963.  He established his credentials as a man of action by 

abolishing both Children’s Hour (1927 – 1964) and the Features Department.  As 

Features had been the home of some of the most innovative and challenging radio, 

servicing almost exclusively  the Third Programme and staffed by some of radio’s 

most famous names  (including Laurence Gilliam, Louis McNeice and D.G. Bridson), 

its abolition was a brave if perhaps unsurprising move.  

 

The other interesting appointment of a ‘radical’ was Gerard Mansell’s  promotion to 

Chief of the Home Service in May 1965.  Like Gillard,  Mansell had not come from  

BBC radio’s natural London centre at Broadcasting House but had spent the previous 

fourteen years at Bush House, the home of External Services.   Mansell believed in 

format radio as a cost effective and practical way of delivering diverse content in the 

modern, televisual world and by 1970 his ideas had won the day.  

 

Under Gillard’s direction, in 1967 the radio networks were reorganised and renamed 

Radios 1, 2, 3 and 4.   Mansell’s   Radio 4 was emerging as the main place for news 

and current affairs.  He had started down that road with the introduction of The World 

at One in 1965.  Radio 1 had been created as a largely pop music network, Radio 3 

had some speech but was mainly classical music  and so the move towards format 

radio had begun. 

 
 
Gerard Mansell’s Radio 4 (or ‘The Home Service’ as it was known up to 1967) in the 

decade before the launch of Analysis broadcast a very wide variety of programs.  

More than any of the other BBC radio networks it expressed Reith’s belief in mixed 

programming.  Increasingly the place to hear news and current affairs, it also 

continued to feature radio drama, talks on a huge variety of both topical and 

educational subjects, features and documentaries, religious and educational programs, 

religion and even sport.  On a typical day there would be nine news bulletins,  three or 

four news magazines, plays, a radio ‘soap’, at least one documentary, a religious 

 4



service, some live orchestral music and one or more quiz programmes.  A belief in the  

value of  ‘serendipity’ was still held in the BBC and the hope that the listener to Radio 

4 in particular might be surprised in to listening to a serious documentary or 

challenging piece of drama.  

 

Mansell’s ambition to both expand news and comment on Radio 4 and make this 

factual output more digestible to the listener went some way to answer Paulu’s 

criticisms.  This process of modernism in BBC radio peaked at the end of the 1960s 

with the publication of a document  perceived by many traditionalists as the BBC’s 

final betrayal of its Reithian heritage. 

 

 

BROADCASTING IN THE SEVENTIES 
 
Broadcasting in the Seventies was the culmination of a process of change towards 

format radio.  It was written by Gillard’s successor  as Managing Director, Radio, Ian 

Trethowan and published in July 1969.    Trethowan’s  document had a particular 

impact on Radio 3 which became almost exclusively a music network relying 

increasingly on records.  Almost all speech content on Radio 3 was transferred to 

Radio 4.   Mixed programming would survive only on Radio 4 and the whole policy 

of format radio, targetting specific audiences with discrete program content was made 

explicit.  It produced a dramatic reaction from the cultural elite.  Within weeks the 

Campaign for Better Broadcasting was launched to fight the changes.   In a letter to 

The Times signed by Sir Adrian Boult, Professor Max Beloff, Jonathan Miller, Henry 

Moore and others the gravity of the attack was well expressed: 

 

[The BBC’s policy] seriously threatens the unique role the BBC has played in the 

cultural and intellectual life of the country [and would] prove disastrous to the 

standards and quality of public service broadcasting… the issues involved transcend 

any individual or group interest and we feel that only by organizing all dissent into a 

unanimous voice will there be any hope of affecting a fundamental change of heart at 

the BBC which is proceeding with its plans despite the evidence of public dismay. 

(Briggs, 1995, p.785).  

 

 5



The reaction to Broadcasting in the Seventies  was partly driven by the concern that 

the reorganization of radio into generic networks would dilute the quality of output 

and in particular on Radio 3.  This was exacerbated by proposals  to reduce the 

number of BBC orchestras.  There was also concern that the traditional Reithian 

notion of ‘mixed programming’ was being abandoned.    Eventually the  outburst 

against the proposals died down.  It probably helped that at the end of the year Frank 

Gillard retired.  Broadcasting in the Seventies was in a sense the culmination of 

Gillard’s radical and arguably populist approach which had influenced the 

management and direction of radio throughout the 1960s.   After Gillard’s  departure 

BBC radio regrouped under Ian Trethowan.   

 

THE BIRTH OF ANALYSIS 

 

 By the beginning of January 1970 the mood in BBC radio was one of compromise, as 

this revealing extract from Briggs shows: 

 

During the spring of 1970 BBC top management had shown itself anxious, above all 

else, to reduce contention.  Trethowan had never liked polarization.  Mansell, who 

became Director of Programmes, Radio, in January 1970, wanted his colleagues to 

get down to programme making as quickly as possible…(Briggs, 1995, p. 800).  

 

In January the new Controller of Radio 4, Tony Whitby, had arrived in post having 

been proposed by Trethowan.  He appeared to have the right qualities to ‘reduce 

contention’.  He is described in Briggs’s work as a man who ‘combined intelligence, 

enthusiasm and charm and listened carefully to his critics… perhaps it helped that 

while at Oxford he had written a thesis on Matthew Arnold: he knew what 

‘Philistines’ were’. (Briggs, 1995, p.800).  Whitby’s Radio 4 had now inherited some 

of the speech programming which had previously existed on Radio 3.  If ever there 

was a time to introduce a  cerebral, single subject current affairs program then this 

was it.   

 

Analysis was created in part to silence the BBC’s critics.  With the BBC still bruised 

after the uproar over Broadcasting in the Seventies this was a good time  to introduce 

on Radio 4  a demanding, single subject current affairs program, reminiscent of an in-

 6



depth Radio 3 documentary. The first presenter of the program, and one of its 

creators,  Ian McIntyre himself takes  this view: 

 
What had been going on in the background  in the BBC at the time was the 

changeover from the old format of the Home Service and so on  to the networks, to a 

sort of streaming which they said was to be generic broadcasting… and in all the 

uproar about this , one cause of concern was what was going to happen  to serious 

current affairs broadcasting.   So in a way, the idea for Analysis was that it should be 

a sort of demonstration of good faith to the listener that there were going to be 

serious things done.  (Personal communication, February 26, 1999) 

 
Analysis, in McIntyre’s words, would be ‘serious’,  a demanding listen which would 

stretch the listener and also feature important people as contributors discussing the 

main current affairs issues of the day.  Analysis was also the result of a decision to 

move Radio 3 style  talks programs   from the newly ‘formatted’ Radio 3 to the more 

mixed Radio 4.   So the ‘serious’ Analysis with its Radio 3 heritage would signal 

clearly to the members of the Campaign for Better Broadcasting and their supporters 

that they were wrong to think that the quality of public service broadcasting had been 

damaged.  The new current affairs program would enshrine the traditional ideas of 

quality as formulated by Reith.  

 

The four men directly responsible for creating Analysis were Tony Whitby 

(Controller, Radio 4), Ian McIntyre, an occasional presenter of talks programs on 

Radio 3, Lord Archie Gordon (Editor, Talks and Documentaries Radio)  and the 

producer, George Fischer.   McIntyre had worked on  the innovative current affairs 

program, At Home and Abroad in the 1950s.   He had joined the Current Affairs Talks 

Department in 1957 to work alongside Archie Gordon and Tony Whitby (both 

important in the early stages of Analysis).  He was appointed when John Green was 

Controller, Talks and is  of the opinion that his  similarities with Green had played a 

part in his appointment as he explains in this frank comment: 

 

[Stephen Bonarjee] told me many years later that that [McIntyre’s similarities to 

Green]  had been an element in John Green’s wanting to appoint me.  Because I, like 

John Green, had been at Cambridge.  I, like John Green, had been President of the 

 7



Union at Cambridge.  I, like John Green was a Tory.  (Personal communication, 

February 26, 1999) 

 

McIntyre not only shared with Green a social background, but also a Reithian 

conservatism about current affairs broadcasting.  Green  represented traditional elitist   

or anti-populist BBC views, including concern about the combination of news and 

comment in magazine formats.  Like Green, McIntyre was not only a broadcasting 

conservative.    After a short career as a member of BBC staff,  McIntyre spent most 

of the 1960s on the staff of the Conservative Party in Scotland and  was an 

unsuccessful Conservative parliamentary candidate in 1966.  From the 1950s, he had 

presented occasional talks and documentaries for the Third Programme.  It was  this 

freelance work which helped build the informal alliances which then spawned 

Analysis.   

 

This informal network extended further than this immediate group of four.  It also 

included Howard Newby, Controller Radio 3 who went on at the end of 1971 to 

become  Director of Programmes, Radio and Ian Trethowan, Managing Director, 

Radio (Carpenter, 1996, p.298).  McIntyre saw this group as a support network for the 

new current affairs program: 

 

… it was a marvellous situation, because here was George [Fischer],who was a good 

friend, here was Tony [Whitby] , he was a good friend, here was Howard Newby who 

was a good friend and old colleague … and here was Trethowan, so it was a 

tremendous stack.  I mean that was real protection for the programme … (Personal 

communication, February 26, 1996) 

 

 

The importance of informal networks in the BBC is one of the themes in Tom Burns 

exploration of the public and private aspects of the corporation (Burns, 1977).  He 

was struck by the presence of a ‘BBC type’ especially among talks producers, exactly 

the type so lambasted by Paulu.   They combined ‘intelligence, assurance, receptivity, 

and social deftness … the special code of manners and style of behaviour, speech and 

demeanour..’ (p. 99).   Burns describes the formation of ‘acquaintanceship networks’ 

developing in the BBC as people moved up the hierarchy.  Those at the top shared 

 8



allegiance to a ‘ moral order’ and a commitment to change which would keep their 

values alive in the BBC: 

 

… their own sense of the fitness of BBC things had brought them to the top.  The 

moral order permeated all network and all levels, but people at the top were, by 

definition, especially conscious of it, felt responsible for maintaining it, and , if need 

be, trying to correct or reorient it. (Burns, 1977, p. 84) 

 

These ‘BBC types’ often shared a similar educational background.  Ian Trethowan’s 

autobiography contains some useful further clues on the way friendship, and the ties 

created by working together, impacts on future careers (Trethowan, 1984).   He 

describes Tony Whitby, alongside whom he worked on the television series Gallery, 

in glowing terms, ‘we formed an admirable working partnership’ and ‘only later did I 

realize how fortunate I was to have as my first editor in the BBC someone as balanced 

and mature as Tony Whitby.’ (p. 105)   A few years later Trethowan was responsible 

for the appointment of Whitby as Controller, Radio 4.  Trethowan also comments on 

his own appointment as Managing Director, Radio, ‘at the personal level, both 

Charles Hill [Chairman of the BBC] and Charles Curran [Director General] simply 

liked the idea of my being around.’ (p.122)   Central to Burns’ discussion was what he 

perceived as the burgeoning professionalism of the BBC at the time.   Paulu had 

chastised the organisation for its amateurishness but Burns saw the beginnings of 

professionalism from the early 1960s.   Despite this, the candid reflections of men like 

Trethowan and McIntyre cited here, suggesting a system of preferment made on the 

basis of social compatiblity, familiarity and friendship, challenge that professional 

image.  

  

Another factor in the creation of Analysis was the reaction to the huge growth in 

journalistic or news-based current affairs, especially in Mansell’s Home service and 

Radio 4.   Ian McIntyre, the first presenter of Analysis,  supported the traditional BBC 

distinction between news and current affairs to the extent that he defined himself as 

not a journalist.   

 

Journalists were people who worked for newspapers, and there were some people 

who had come from newspapers and worked in the BBC's News Division, and they 

 9



called themselves journalists, some of them, but we did not regard ourselves as 

journalists, we regarded ourselves as current affairs broadcasters, and it was a very 

different sort of animal really.  The business of journalists was to get the news and 

present it.  Our business was to get behind the news, and dig and illuminate and go a 

bit further, and they were very, very distinct disciplines, we thought.  News didn't 

agree, and were resentful that we made the distinction, but it was a distinction we 

made. (Personal communication, February 26, 1999) 

 
McIntyre’s antipathy towards journalism (or at least to the radio journalism of the 

time) was increased by the  proliferation of news based current affairs radio in the 

1960s which had at times produced superficial, second hand accounts of events. 

Interviews with former Analysis staff revealed a widespread commitment to in-depth 

use of primary sources whereas some radio journalists were seen as being reliant on 

secondary sources.  Michael Green (an Analysis producer who went to become 

Controller of Radio 4)  expresses the commonly held view that a great deal of 

journalism at the time was superficial and derivative: 

 

There was a group of people in Broadcasting House  who took a very [negative] view 

of the journalism made in Broadcasting House which they thought was superficial  … 

this drove them to  another pole which said  ‘how are we going to put into the network 

something which people will find more challenging, less superficial, more demanding,  

more authoritative, more first hand?’   I would certainly take the view that much of 

journalism now, as then, is derivative and second hand ..broadcast journalism is 

essentially a rewrite agency … and at that time the tide of daily journalism  was 

engulfing people and the end result was a bit unsatisfying for some listeners and they 

wanted something a bit more challenging.  (Personal communication, October 27, 

2000)  

 

 Analysis was created by people who wanted to challenge the superficial account of 

the world which they perceived in some contemporary radio journalism.  They did 

this by making the use of  primary sources their creed.  Interviews, original copies of 

speeches, parliamentary debates read directly from transcripts,  books written by 

interviewees  were all preferred to secondary sources.    Despite the near non-

existence of Analysis files for the 1970s at the BBC Written Archive Centre (WAC), 

 10



it is possible to find some circumstantial evidence of commitment to primary sources.  

This memorandum from George Fischer to Archie Gordon comments on the proposed 

visit to the USA by Fischer and McIntyre: 

 

There are several 45 – 60 minute (or even longer) conversations in that visit to the 

U.S.  Speakers we have been in touch with or have been trying to get are L.B.Johnson, 

Dean Rusk, George Ball and Ralph Nader.  I strongly recommend that Ian should be 

given the opportunity to spend some time at the UN headquarters to collect and 

record material for the forthcoming UN programs. … McIntyre’s visit to the UN 

headquarters would make a very substantial difference to the content and the 

authenticity of the UN programs.  (George Fischer to Archie Gordon, undated 1970) 

 

 

The creators of Analysis were united by affinity, shared experiences in radio and what 

are characterized here as conservative, or Reithian,  broadcasting values.  They had 

one further belief which contributed to their solidarity, a commitment to radio itself.  

The triumph of television over radio in the 1950s and 1960s  (Crisell, 2001)  may 

have moved  Mansell and Gillard to compromise and create  popular but secondary 

radio but  some radio producers  clearly wanted to assert radio’s superiority.  Howard 

Newby (who became Managing Director of BBC Radio) described one of the 

qualities he admire in McIntyre, “… he liked McIntyre’s ‘deep commitment to radio 

broadcasting, and his belief, unlike most of his contemporaries, that it really did have 

an important part to play in the future ” (Carpenter, 1996, p.298).    Analysis was 

extraordinarily ambitious.  McIntyre and Fischer in particular were driven by their 

commitment to getting the most distinguished contributors and basing their programs 

on the most rigorous research.  This ‘driven’ quality to their work perhaps signalled  

not only an attempt to outdo the much disliked journalistic competition but also to 

show superiority over television.  

 

Returning to the details of the birth of Analysis, the  program that Whitby and others  

created was  weekly  and forty-five minutes long.  Each edition  dealt  with one 

subject and was broadcast  on Friday evening with a repeat on Sundays. The subjects 

covered included national and international themes and political and economic issues 

were dominant.  The form and style of Analysis was exceptional only for its 

 11



simplicity.  There were three main variations in the series; a pre-recorded 

documentary featuring a scripted presentation and the voices of  contributors; a live 

discussion chaired by the presenter  and a one-to-one interview usually with a leading 

British politician.  There were almost no variations from these three program formats 

with the exception of the occasional combination of documentary  and follow up  

studio discussion.  In addition,  Analysis  was purely a speech program,  there was 

rarely any  'actuality'.     Analysis was similar  to its forerunners in Radio 3 and the 

Third Programme such as those made by McIntyre and Fischer in the 1960s.   The 

pace of Analysis contrasted with that of programs like The World at One and Today.   

The 1974 BBC Handbook talks of its 'more leisurely, considered and reflective' style 

and the one-to-one interviews were referred to as 'conversations'.  

  

The newly appointed Controller, Radio, Tony Whitby wrote a series of articles about 

the new schedule on Radio 4 in the Radio Times.  His mission for Analysis is 

particularly revealing: 

 

We've got to accustom the audience to the fact there will be tougher programmes in 

the new Radio 4 than there were in the old one.  Between 9 and 10 in the evening, the 

fare will tend to be more thoughtful, tougher in intellectual terms, and will include 

material previously thought of as Third Programme. 

Let's take an example.  Analysis is the new current affairs documentary which I shall 

put on Friday nights at 9.15.  Now my brief for the programme is - to be true to your 

subject.  Say what you want to say, say it clearly, lucidly, in a form that a reasonably 

intelligent, reasonably well informed person can understand.  Aim at excellence, and 

at nothing else.   There's no word about the size of the audience in that brief.  If it gets 

a low audience figure, I shall not be surprised.  So the programme is protected to that 

extent.  If it gets a larger audience I shall be delighted.  There is no reason why it 

shouldn't - anybody can tune in to the radio at 9.15 on a Friday night. (Radio Times, 

April 1970) 

 

Whitby makes explicit here the Radio 4 inheritance from Radio 3.  Analysis is 

described as an example of this ‘tougher’ and ‘more thoughtful’ program.  The 

suggestion that ‘excellence’ is more important than any consideration of the audience 

is typically Reithian.  The rather throw away remark that ‘anybody’ could listen is 

 12



perhaps a little disingenuous.  A rather more realistic view of the audience  is 

provided by Greville Havenhand who was both producer and the series editor in the 

mid 1970s: 

 

… you were aiming at an elite audience … you were actually aiming at opinion 

formers, and because the average Joe Public wasn’t going to turn on to a program 

like that at eight o’clock on a Thursday evening for three quarters of an hour .. you 

could have made it a popular program but it wouldn’t have been popular … you were 

aiming at a certain intellectual level that would appeal to these people.  (Greville 

Havenhand, personal communication, October 30, 1998) 

 

The ‘perceived audience’ is easy to discern from comments such as the one above; 

well educated and well informed and possibly including ‘opinion formers’ or 

members of elite groups.  Because the audience was felt by producers and presenters 

to be small and knowledgeable, this facilitated the program’s intimacy and informality  

which can be detected in existing recordings.  Contributors were told who the 

audience was and encouraged to speak more freely as a result: 

 

When you got someone for the programme you actually explained what the audience 

was and said this is not a mass audience, this is an opinion former’s audience … they 

had their guard down and they also didn’t talk down. (Greville Havenhand, personal 

communication, October 30, 1998) 

 

Encouraged to believe that they were talking to their peers, elite contributors may 

have been less guarded than for a television current affairs programme like Panorama 

with its considerably larger audiences.  The effect of this on programs is seen in the 

tendency to assume knowledge and understanding of the wide-ranging political, 

historical and cultural (especially literary)  references which are made in most editions 

of Analysis.  

 

Another distinctive feature of the programme was the choice of contributors.  

Analysis, unsurprisingly for such an ambitious programme, always aimed for the most 

prestigious contributors possible.   One-to-one interviews were normally reserved for 

prime ministers, the chancellor of the exchequer and foreign heads of state.  Other 

 13



contributors were used as experts and academics from Oxford, Cambridge and 

London universities  featured prominently as did  a wide range of prominent 

politicians, trade unionists, diplomats, industrialists and others.  As already noted, a  

distinctive feature of Analysis in the 1970s was its antipathy to journalism.  It is no 

surprise, therefore,  that there were no journalists, including specialist correspondents, 

among contributors at the time (Trethowan, 1984, p. 80). 

 

A feature which Analysis did share with programs like The World at One was in the 

use of a presenter who acted to ‘anchor’ the programme.  Although very much taken 

for granted on contemporary current affairs radio and television, the idea of a 

personality presenter who provided a narrative framework within which varieties of 

views and argument could be expressed was an innovation of the 1950s.  In BBC 

television news the news reader was seen for the first time in 1955 and they remained 

anonymous (Briggs, 1995, p.63).   The main catalyst for change was the newly 

formed ITN which borrowed  American techniques and used named presenters on 

camera who also gathered, selected and wrote news.  One of their first news 

presenters, Robin Day proceeded to become a doyen of  current affairs presentation 

and presented both Panorama and  Analysis.  On radio, William Hardcastle anchored 

The World at One and The World this Weekend while the colorful  Jack de Manio 

presented Today from 1958 – 1971.    Similarly, Richard Dimbleby was a presenter of 

Panorama from 1955 – 1965.  The importance of a respected and professional 

presenter in current affairs broadcasting is well expressed in Robin Day’s appreciation 

of Dimbleby: 

 

It was Richard’s solid presence and personality which won the viewers, kept the 

viewers, guided the viewers and held the programme together … No presenter or 

anchor man has ever achieved his combination of qualities, his rapport with the 

viewer, his professional aplomb, his mellifluous speech, his sense of occasion, be it 

glad or gloomy, or his easy natural authority. (Quoted in Lindley, 2002, p. 167)  

 

Dimbleby’s ‘professionalism’ was exactly what  Paulu had felt was missing in BBC 

current affairs in the 1950s (Paulu, 1956, p.121).   The lesson had been learned that 

successful current affairs broadcasting depended on a presenter whose expertise 

included both knowledge of current affairs and an ability to communicate.   

 14



Communication skills included an ability to summarize ideas and information and 

also the ability to interview.  Both Kumar  (Kumar, 1977)  and Burns link the 

development of the presenter with the rise of a more general professionalism in the 

BBC.    Burns describes the dramatic rise in the importance of professionalism in the 

1960s: 

 

The word ‘professional’ had, by 1963,  an extraordinarily wide currency throughout 

the BBC.  There were times when it seemed that the word was being credited with 

almost talismanic quality, representing some absolute principle by which to judge 

people and achievement. (Burns, 1977, p. 122) 

 

Kumar sees the growth of the ‘professional broadcaster’ as an inevitable consequence 

of the heightened importance given to news and current affairs in the 1960s.  

Newsreaders became celebrities, so much so that, in Kumar’s words,  ‘the 

newsreaders, are the news’  (Kumar, 1977, p.242).  But, he argues,  the current affairs 

broadcasters were more important still.  He looked at one week in the life of Robin 

Day who presented Panorama on the Monday; chaired a radio phone-in on Tuesday; 

chaired a discussion on media censorship for Radio 3 on the Thursday; presented 

Analysis on the Friday and chaired a television debate on Sunday (p. 243).  This 

degree of exposure made Day a broadcasting celebrity and added to his stature as a 

guide and referee in the programs he presented. 

 

Like other current affairs programs, Analysis needed highly competent presenters. Ian 

McIntyre and Mary Goldring, the two main presenters, had considerable  license and 

influence over the programme.  They also employed very  different styles of 

‘broadcast talk’ (Cardiff, 1980).   McIntyre was the man of letters who crafted elegant 

and often entertaining editions of Analysis supported by a cast of elite contributors  

and utilising his own immense capacity to read around the subject and retain large 

amounts of knowledge.  Although a very political animal his style of presentation was 

beguilingly detached.  The mood of his programmes was that of a privileged world;  

members of the establishment exchanged views which the listener was allowed to 

overhear.  It was also non-confrontational, interviews were ‘conversations’, there was 

never any aggression or even irritation on McIntyre’s part, everyone seemed to 

succumb to his charm.   By the mid 1970s the problems of the British economy had 

 15



become more acute.  Mary Goldring, already a distinguished journalist specialising in 

the economy, was a bold but logical choice to succeed McIntyre.  She represented a 

very different tradition and she made the experience of listening to Analysis a very 

different one.  Any tie to the talks tradition of the old Third Programme/ Radio 3 was 

broken.  She brought an urgency to Analysis,  which became far less sympathetic to 

contributors in its mission to explain the crisis of the British  economy and the failures 

of the political class and the trade union movement.   

 

 

CONCLUSION 
 
Analysis expressed and resolved the tensions between populism and Reithian elitism 

in the BBC in the late 1960s and early 1970s.  On the one hand the Mansell and 

Gillard inspired version of current affairs was journalistic and challenged the  

distinction between news and comment in magazine format news sequences.  On the 

other hand, a non-journalistic tradition of talks inspired current affairs, still surviving 

in Radio 3 and still championed by a network of men committed to particularly 

uncompromising standards of research and guest selection as well as an unfashionable 

belief in radio as a medium.  

 

The BBC was rocked by the response of the cultural establishment to Broadcasting in 

the Seventies and this was the right moment to create a new and challenging radio 

current affairs programme.  In the rigorousness of its research, the caliber of the 

contributors and the professionalism of its presenters,  Analysis was to demonstrate 

that, in the words of Ian McIntyre, ‘serious things’ would indeed be done.   

 

One of the main themes of this article is the  specificity of ‘current affairs’ as 

expressed in Analysis.   Elitism emerges as one of the defining characteristic of the 

programme, or at least as it existed in the minds of its creators.  Elitist because it was 

anti-populist, or anti radio journalism, in its approach;  no journalists would be 

contributors and ‘shoddy’, journalistic research techniques were to be scrupulously 

avoided.   Elitist in the selection of contributors, which would include members of a 

variety of political, academic and other international elites.  Elite also in its view of its 

audience, likely to consist of opinion-formers and people not that dissimilar to the 

 16



speakers themselves.  A final aspect of this elitism was its ambitious affirmation of 

radio in opposition to the great populist medium of television.   Analysis expressed the 

belief that current affairs exists mainly in the realm of ideas and arguments, not in the 

world of spurious visual imagery (Crisell, 2004).    

 

 

 

References 

Born,G. 2004). Uncertain Vision: Birt, Dyke and the Reinvention of the BBC. London, 
   UK: Secker and Warburg.  
Briggs, A. (1995). The History of Broadcasting in the United Kingdom: Volume V - 
   Competition. Oxford, UK: Oxford University Press. 
Burns, T. (1977). The BBC: Public Institution and Private World. London, UK:  
   MacMillan.  
Cardiff, D. (1980). The serious and the popular: aspects of the evolution of style in the  
   radio talk, 1928-1939.  In R.Collins (Ed.), Media, Culture and Society: A Critical  
   Reader.  London, UK: Sage. 
Carpenter, H. (1996). The Envy of the World: Fifty Years of the BBC Third 
   Programme and Radio 3. London, UK: Weidenfeld and Nicolson  .  
Crisell, A. (2002). An Introductory History of British Broadcasting (2nd. Ed.) London,  
   UK: Routledge. 
Crisell, A. (2004). More than a Music Box. New York: Berghahn. 
Fischer, G. (1970). Memorandum. BBC Written Archives, Caversham. 
Kumar, K. (1977). Holding the Middle Ground: The BBC, the public and the 
   professional broadcaster. In J.Curran (Ed.) Mass Communication and Society.  
   London, UK: Edward Arnold. 
Lindley, R. (2002). Panorama: Fifty Years of Pride and Paranoia. London, UK: 
    Politico's Publishing. 
Miall, L. (1994). Inside the BBC: British Broadcasting Characters. London, UK:  
   Weidenfeld and Nicolson. 
Paulu,B. (1956). British Broadcasting: Radio and Television in the United Kingdom.  
   Minneapolis: University of Minnesota Press. 
Radio Times. (1970, March 12). Features page. Vol. 186, No. 11, p.10. 
Street, S. (2002). A Concise History of British Radio 1922-2002. Tiverton, UK: Kelly 
    Publications.  
Trethowan, I. (1984). Split Screen. London, UK: Hamish Hamilton. 
 
 
 
 

 

 

 17


	Hugh Chignell
	INTRODUCTION
	JOHN REITH’S  BBC


	Few national institutions have been more influenced by the character and beliefs of their founder than the BBC.   The Presbyterian moralist and authoritarian, John Reith, fashioned the British Broadcasting Company (1922-1926) and then the British Broadcasting Corporation (1927 – 1938, when he resigned) largely in his own image.   Famously,  Reith wanted a public service influenced by the ideals of the great Victorian reformer,  Matthew Arnold.  The BBC would not  just entertain but also educate and inform and in so doing would help incorporate the working class into the social and political order.  Much of the programming of the pre-war period was ‘uplifting’ and worthy.  Serious educational talks, plays and classical music together with a great deal of religious programming were presented alongside the more popular diet of light music and comedy.  In her recent examination of the BBC in the 1990s, Georgina Born discusses the nature of  Reith’s early BBC  (Born, 2004).   She rightly points out that although culturally elitist and dismissive of the views of the audience, the early corporation provided a wide range of listening experiences which were previously unavailable to the mass of the population.  
	BBC RADIO IN THE 1960s
	BROADCASTING IN THE SEVENTIES


	CONCLUSION

