W) Check for updates

Critical Studies in

Review Aride Television

Critical Studies in Television:
The International Journal of

Broadcasting Change: An aerial Television Studies

2023, Vol. 0(0) 1-25

overview of South African © The Author(s) 2023
teIeVISI on debates in an age Of Article reuse guidelines:

sagepub.com/journals-permissions

constant tl"ansition DOI: 10.1177/1749602023 | 194465

journals.sagepub.com/home/cst

S Sage

Reina-Marie Loader
Bournemouth University, UK

Abstract

This aerial review concentrates on the development of the South African television
industry as chronicled and analysed by scholarship. Academic reflections on the evolution
of television are categorised into three main periods: First, the advent of South African
television, second, the transitional period, and third, a period of stocktaking. The
overview aims to provide readers with key academic discussions during these periods and
the historical context within which they took shape. Looking at issues ranging from
censorship, nation-building, restructuring and globalisation, to event television, edu-
tainment programming and community TV, the South African television environment is
shown to be in constant transition.

Keywords
Apartheid, edutainment, globalisation, nation-building, SABC, South African television

Introduction

It is impossible to review South African television debates without noticing the
profound impact the country’s apartheid past had (and still has) on the evolution of
research in the field. A characteristic of the study of South African television seems
to be a constant negotiation with the legacy of apartheid—whether implied or
explicitly thematised. Contemporary developments of the medium are often also
depicted as an effort to correct television’s propagandistic and racist state-controlled
beginnings. This aerial review summarises these developments in three distinct

Corresponding author:
Reina-Marie Loader, Media Production, Bournemouth University, Wallisdown Road, Poole BH12 5BB, UK.
Email: rloader@bournemouth.ac.uk


https://uk.sagepub.com/en-gb/journals-permissions
https://doi.org/10.1177/17496020231194465
https://journals.sagepub.com/home/cst
https://orcid.org/0000-0003-3116-3745
mailto:rloader@bournemouth.ac.uk
http://crossmark.crossref.org/dialog/?doi=10.1177%2F17496020231194465&domain=pdf&date_stamp=2023-08-12

2 Critical Studies in Television: The International Journal of Television Studies 0(0)

periods (the advent of South African television, the transitional period, and the
stocktaking period) in order to demonstrate how unique the introduction and
subsequent evolution of South African television scholarship is—a perspective that
is somewhat overlooked internationally. Television scholarship came to South
Africa late, but it developed quickly. In the process, it contributed extensively to
understanding a complicated past. Through the prism of television, academics
approach questions around fairness, equality, independence, representation, and a
multitude of rights-related issues in a way rarely found elsewhere than in South
African scholarship. What follows below is by no means exhaustive but aims to
provide a condensed yet comprehensive understanding of the central and most
relevant preoccupations of South African television scholarship framed within a
clearly delineated context.

Scholarship surrounding the advent of South African television largely concerns itself
with what Graham Hayman and Ruth Tomaselli (1989: 1) called ‘the relationship between
an international technology and a local ideology’. This includes scholarship chronicling
political debates about the introduction of television and censorship. As apartheid came to
a fall, the country was presented with a unique opportunity to construct an entirely new
society based on the rule of law, democracy, and human rights. As apartheid was ending, a
period of reform in public services became necessary, including the South African
Broadcasting Corporation (SABC). Scholarship in/about this transitional period pre-
dominantly reflected on policy changes introduced by the new government, resulting in
the SABC’s dependence on advertising revenue. Event television as a process of nation-
branding is highlighted in a context of ‘rainbow nationalism’ and reconciliation. Finally,
the stocktaking period especially included research that views South African television in
a globalised world context, driven by neoliberal ideologies and a ‘collapse of will” by
governing administrations (Duncan and Glenn, 2010: 45). This includes reflections on
programmes such as soap operas and drama series and their function as cultural products
within a new public sphere. Concepts related to nation-building, national identity, lan-
guage, and representation became regular topics of discussion—often in relation to
specific programmes and genres. Additionally, the meaning of true broadcast indepen-
dence is debated in the context of reduced governmental funding that leaves advertising as
the primary source of revenue for the television industry.

The advent of South African Television (1976-1990)

The debates pervading political discourse related to the advent of South African television
have been richly documented by national and international scholars. Authors such as
Edward Corrigan, Rob Nixon, Lynette Steenveld, Larry Strelitz and Malcolm Theunissen
all write about the events leading up to and directly following the introduction of
television in 1976. Peter Orlik’s work is often quoted as a useful scholarly collection,
documenting debates during this historic moment (Orlik, 1968, 1970, 1974). Several
studies detailing this period originate from scholars outside South Africa, especially the
United States (Orlik, Nixon) and Canada (Corrigan). One reason could be that South
Africa was one of the last developed countries that phased in television. This excited



Loader 3

international academics such as Randall Harrison and Paul Ekman (1972: 3), who saw the
introduction of television as a ““last chance” to explore certain research questions about
the impact of television in modern societies’. To identify television research opportunities,
they wrote a report that roughly set out the country’s research landscape. They cite several
university departments that expressed interest in the study of television (Harrison and
Ekman, 1972: 14-19). It is clear from their list that the interest in television was connected
to the social and psychological impact of the medium, with several academics noting their
interest in television’s potential impact on children. They listed only one university
approaching research from a communications perspective (the Rand Afrikaans Uni-
versity). In the end, Harrison and Ekman appear rather sceptical as to the research ca-
pabilities of South Africans:

In sum, South Africans have an interest in the potential of television research. They appear to
have some, but not all, of the research skills needed to tackle the more difficult empirical
problems. But most important, at the moment, they do not appear to be organized or funded in
a way which will allow them to take full advantage of the research potential in front of them
(Harrison and Ekman, 1972: 19).

Although a rather harsh judgment of the South African intellectual set-up, it is true that
reflecting on television academically was new. However, that is to be expected, since
television had not yet been introduced to the public. Television studies, as we know it, did
not exist. This quickly changed in the 1980s and 1990s as scholarship on the topic grew
within South African universities. Today, the majority of universities have departments
that include television as part of degree programmes and academic research.

The devil’s own box

Initially, television debates revolved around the fact that the technology came to South
Africa under controversial circumstances. The research of both Corrigan and Nixon
focuses on the political developments since the early 1950s. Corrigan (1974: 15) points
out that by 1970, a total of 118 nations already had a television service (20 of them African
countries), yet the South African government continued to block attempts to bring this
technology to the country. When the British Rank Organisation proposed to supply South
Africa with this commodity in 1953, the proposal was rejected by the government, and
shortly afterwards television was banned. This scenario also features in the work of Nixon
(1994). He describes this move as ‘the most drastic act of cultural protectionism in the
history of the medium’ (Nixon, 1994: 120). Writing from a theological perspective, Lee-
Shae Scharnick-Udemans (2018: 185) partly attributes the rejection of television to the
government’s ‘deeply religious, Christian nationalist approach’. Her work also draws on
Bernard Cros (1996) whose observations during the House of Assembly debates (1958-
1969) found that ‘[...] television was considered an idol—a god located within the
household, with the ability to hypnotise the viewer—thus transgressing the first of the
10 Commandments’ (Scharnick-Udemans, 2018: 185). Scharnick-Udemans contends
that the government sought to define television along a religious binary not as sacred, but



4 Critical Studies in Television: The International Journal of Television Studies 0(0)

as blasphemous—thus making religion and media technology intrinsically incompatible
(2018: 188).

Many academics (Corrigan, 1974; Nixon, 1993; Orlik, 1970; Scharnick-Udemans,
2018; Richard West, 1978) turn to Hansard and print media (for instance, Rand Daily Mail
and Cape Times), to document television’s banning/unbanning in Parliament. The ver-
batim accounts of parliamentary discussions in Hansard reveal how vehemently par-
liamentarians such as the Minister of Post and Telegraphs, Albert Herzog, opposed
television. Herzog saw television as the ‘devil’s own box for disseminating communism
and immorality’ (Hansard, 1959: 5020) and that it would only be introduced to South
Africa ‘over [his] dead body’ (West, 1978). He further claimed that the ‘effect of wrong
pictures on children, the less developed and other races can be destructive’ (Corrigan,
1974: 15). He also feared that imported programmes would encourage ‘race mixing’ and
would make black people ‘dissatisfied with their lot” (Australian Institute of International
Affairs 1967: 8). Nixon moreover demonstrated that the head of the SABC, Piet Meyer
(1959-1981), believed television to serve a liberal and communist agenda, which seeks to
make ‘men effeminate and women manly’ (Nixon, 1994). In his inaugural address, the
Prime Minister, Hendrik Verwoerd, initially called television a ‘spiritual danger’ and
compared it to the evils of the atom bomb (Hansard, 1960: 3002). However, he later
changed his tune when it became clear that the tide of technological developments was
unstoppable, due to the advancement of satellite technology (Nixon, 1993: 132).

Within this context, the first moon landing is often highlighted by television scholars as
significant. People around the world watched the first human steps on the moon on their
television sets. Significantly, the South African public felt short-changed by the gov-
ernment for not being able to witness this extraordinary event along with the rest of the
world (Scharnick-Udemans, 2018; Nixon, 1994, 1999). This made television a campaign
issue, with the opposition promising to legalise its use, and the government realised it
would lose power unless it changed its rigid stance. Orlik (1970: 245) observes that the
‘continued refusal of the South African government to permit the introduction of tele-
vision [...] provides interesting insights not only into the political climate of South Africa,
but, more importantly, into the way in which television is perceived as a vehicle for socio-
political change’. Likewise, Harrison and Ekman (1976: 102) note that the principal
question permeating South African discourse at the time was whether television would be
useful to the country. While the issue provoked scholarly interest, television’s social
impact was of ‘more than academic interest’ to the everyday South African, regardless
of race.

In her detailed study of Hansard, Carin Bevan (2008: 91) similarly points out that until
the arrival of satellite television, the ‘little bioscope’ was not deemed essential to retain
power by the governing party—so ‘they simply did not want it’. More demanding ‘works
of national importance’ took priority over debates on the introduction of television. For
instance, financing the implementation of apartheid policies such as the 1950 Group Areas
Act and the 1959 Promotion of Bantu Self-Government Act were prioritised, since they
were seen as essential for the survival of white people in South Africa. This was
influenced by national and international developments which threatened white power in
the country. Key developments Bevan highlights are the civil rights movement in the



Loader 5

United States, the assassination attempt on Prime Minister Verwoerd, the Sharpeville
massacre, the rise of the liberation movement in South Africa, the advancement of
communism in Africa, as well as the liberation of previously colonised African states
(2008: 80-83). Beyond the above, Bevan also stresses that there were several other
reasons for the rejection of television, which are not as readily discussed in popular
scholarship. Her thesis highlights seven additional factors debated in parliament prior to
the introduction of television (2008: 61-91): (1) economic costs and consequences, (2)
geographical coverage, (3) programme resources, (4) the lack of manpower, (5) rapidly
changing technology, (6) the immediate need for a countrywide and multilingual radio
service, (7) the negative impact on sports, cinema, theatre and the press. Significantly, she
also documents arguments in favour of television made by the opposition (2008: 94-99),
who argued that introducing television was a matter of maintaining the country’s image as
a leading African nation. The opposition also emphasised the educational potential of
television when utilised in classrooms and training environments. It was also seen as a
‘great boon to the elderly, the sick and those who could not leave their homes to go to sport
events, the theatre or the cinema’ (2008: 96). Moreover, the lack of television broad-
casting capabilities prevented the country to take part in significant international events—
which, as mentioned above in relation to the moon landing—was becoming a major
source of frustration with the public. Achievements by South Africans such as those of
‘record-breaking swimmer Karen Muir and heart transplant pioneer Chris Barnard’, could
not be celebrated effectively to the benefit of South Africa’s international reputation
(2008: 98).

Ideology and state control

Eventually, the government realised that a television ban would not prevent illicit content
consumption. Nixon highlights this concern by referring to statements made by an
extreme nationalist member of Parliament:

Jaap Marais warned that satellite broadcasts ‘will be a mighty force in the hands of the
Russians and Americans ... [T]hey will try to give greater actuality and striking power to the
propaganda issuing from the platform of the U.N.” (Nixon, 1994: 142).

Corrigan highlights the fear that the political attitude of the public may change as they
begin to hear more criticism of apartheid and the ruling government. By creating its own
programming, however, the Nationalist Party believed it could maintain the status quo by
providing easy access to vetted nationalist content. Corrigan (1974: 22) stresses that the
special ‘Commission of Inquiry into Matters Related to Television” spoke of the medium
in exactly these terms. It stated that television must ‘be controlled if it is to render the
highest and best service to the country’. In his analysis of the Commission’s 1969 report,
Corrigan highlights the Commission’s emphasis on the need to control television, since,
according to them, the introduction of foreign programmes would lead to ‘the “spiritual,
cultural and moral” detriment of the nation’ (1974: 22). Corrigan documents that state
control was deemed necessary to ‘give direct and unequivocal expression to the



6 Critical Studies in Television: The International Journal of Television Studies 0(0)

established norms and values that are valid for South African society in all spheres of life,
in order to strengthen and enrich our own religious and spiritual life’ (1974: 23; see also
the RSA Report, 1969: 16). He quotes the Report’s argument that governmental control is
necessary to prevent the medium from becoming one

[...] propagating the ‘provocative’ behaviour of discontented and frustrated individuals as an
example worthy of emulating by other like-minded persons. Moreover (sic) a good com-
munity service should never debase itself to become the mouthpiece of immature so-called
‘reformers’ who do not know what is at issue or what they want to achieve (Corrigan, 1974:
23).

The Commission recommended that television should be introduced in two phases.
First, establishing a single channel serving Afrikaans and English speakers (meaning the
white population). Second, introducing another channel to the African population, ul-
timately leading to the establishment of the Bantu Television Service, which was to create
programmes for the remaining nine language groups in the country (Corrigan, 1974:16).

In Homeland Harlem and Hollywood, Nixon focuses on the linkages between na-
tionalism and censorship (1994). Scharnick-Udemans (2018) builds on this perspective
by connecting these two concepts to ‘Afrikaner nationalism as a political ideology’, which
itself had a ‘complicated liaison with a particular Christian national ethic that was in-
formed and legitimized by the Dutch Reformed Church’. Hayman and Tomaselli (1987,
1989a, 1989b) imply that television technology created an opportunity for the ruling party
to mould national ideology by allowing people to habitually watch carefully curated
programmes. Ideology, according to their neo-Marxist interpretation of the concept, is
constructed through ‘the apparently obvious and normal rituals of everyday living’ and
can thus be described as ‘the medium through which all individuals experience the world’
(Hayman and Tomaselli, 1989a: 2). From this perspective, television technology becomes
a vehicle to shape a national ideological mindset via the propaganda content consumed.
The act of tuning in daily, Hayman and Tomaselli (1989a: 2) argue, is a ritual of sorts
through which especially urban audiences ‘experience the world beyond the geographical
limits of their daily life’. The images people consume from within their living-rooms
become the reality of their worldview. Politicians feared that the ‘Trojan horse tech-
nology’ would destroy the ruling ideology by introducing liberal ideas.

From this perspective, Ron Krabill (2010: 163) asks what the ‘communicative space
created by television’ reveal about the ideology of apartheid society. In his audience study,
Krabill approaches the complexities of racial politics by investigating the peculiarity of a
society where American sitcoms, such as The Cosby Show (1984-1992), featuring black
families were enthusiastically received by white audiences, while at the same time, it was
illegal to disseminate the image of Nelson Mandela (who was then considered a terrorist).
Krabill (2010: 4) notes that some white viewers dismissed the show as ‘mere enter-
tainment’ and ‘too American’ to challenge their worldview. This prevented them from
recognising the duplicity of their viewing habits set against the racially motivated
ideology that structured their day-to-day lives. Why the apartheid government did nothing
to censor such shows, Krabill argues, is because this gave the government (and indeed the



Loader 7

audiences themselves) the opportunity to frame their inherently racist ideology within the
context of ‘simple’ cultural differences rather than racial discrimination (2010: 157).
Conversely, other white viewers believed that the show did, in fact, open their eyes to the
possibility of an integrated society and felt that ‘The Cosby Show did more for race
relations in this country than anything else ever has’ (2010: 4). Black South Africans, in
turn, linked the show’s popularity to its representation of a ‘safe’ black family whose lives
resembled and, to some extent, unproblematically reflected the dominant views held by
the white middleclass.

The transitional period (1990-2002)

During this period, scholarly debate is driven by analysing and documenting how the
South African media landscape was restructured to prepare for the introduction of de-
mocracy. Although the first democratic election was not until 1994, preparations for this
transition were set in motion at the beginning of 1990 with the release of Nelson Mandela.
The need to reform the broadcasting system was quickly identified as essential for the
success of a free, fair and peaceful election and general transition. Therefore, television
was one of the first services to be restructured as an independent public service. Although
in later years the overall academic consensus became that television regressed somewhat
to politicised ways (Colin Sparks, 2009; Foeta Krige, 2019), the first years after
1994 were, according to Ruth Teer-Tomaselli (2005: 563), the ‘golden season of public
broadcasting in South Africa’.

The ethos that motivated a large part of this period chased journalistic freedom and
programming that equally represented the multi-racial make-up of the country (P. Eric
Louw, 1993). In the wake of the transition, Teer-Tomaselli and Keyan G. Tomaselli (1994)
succinctly point out some of the most pressing challenges South African television faced.
To them, a key issue was how the SABC would respond to the first democratic elections as
an organisation closely associated with past oppression. Secondly, they stressed the
challenges South Africa would face to ‘fulfil its PSB mandate against the background of
social, economic and technical changes taking place in the 1990s’ Thirdly, they ask how
South African television would ‘maintain itself as a site of excellence across the pro-
gramming spectrum (entertainment, education and information)’ without becoming
dependent on ‘international media giants’ (1994: 10). Subsequent academic research
seems to focus on aspects of these three challenges, including event television as a
response to the fall of apartheid on one hand, and the restructuring of the SABC on the
other.

Clive Barnett (1999) also discusses the challenges television faced during the tran-
sition and notes that, at times, the responsibilities placed on the broadcasting sector
resulted in contradictory tensions. By considering policy developments during the
transition, Barnett discusses these challenges in the context of the legacy of apartheid,
equality, language rights, independence and internationalisation. These concepts are
unpacked by also considering the critical impact regulatory agencies such as the Inde-
pendent Broadcasting Authority (IBA) had on the reimagining of broadcasting in South
Africa. Informing Barnett’s analysis are three functions that were bestowed on the media



8 Critical Studies in Television: The International Journal of Television Studies 0(0)

during the transition (1999: 281ff). Firstly, the media ‘was given a pivotal role in the
democratic information policy enshrined in the ANC’s blueprint for post-apartheid
transformation, the Reconstruction and Development Programme (RDP)’ (1999: 274).
The programme was intended to ensure transparency and access to information by means
of effective communication. Secondly, the economic development of the country was an
important focus of the new government. Broadcasting was therefore ‘identified as a
central element of industrial policies directed at boosting economic growth and devel-
opment by fostering foreign investment and international competitiveness’ (1999: 275).
Thirdly, major involvement of electronic media was deemed imperative for ‘national
reconciliation and unification’. In this sense, it was regarded as the ‘symbolic repre-
sentations of the “rainbow” concept of “One Nation, Many Cultures™ (1999: 275).
Barnett emphasises the importance of the latter function by explaining South Africa’s
specific perspective on ‘nation-building’.

Nation-building in the South African context of the 1990s is not officially understood merely
as a project of constructing a single, overarching national culture or identity. Policy makers
have conceptualised it primarily in terms of facilitating processes of exchange and dialogue
between South Africa’s different cultural, regional, and linguistic communities (Barnett,
1999: 275).

The ANC’s overarching approach during the transition was to develop policies and
media strategies to ‘depoliticise ethnicity’, which created inherent pressures between the
depoliticised intensions and the realities of their implementation. This is so, Barnett notes,
because depoliticisation means the equal redistribution of resources which in fact ‘tend to
exacerbate tendencies towards the politicisation of cultural identities’ (1999: 275). To aid
the reconciliation effort, the media (especially radio and television) were therefore seen
and debated in scholarship as a tool to unify the nation through deliberate programming
and the coverage of special nation-focused events.

Reconciliation: Broadcasting significant events

Academic discussion related to South Africa’s approach to transmitting the transition
revolves around the concept of ‘liveness’ as a way to construct or re-construct nationhood.
In Broadcasting the End of Apartheid: Live Television and the Birth of the New South
Africa, Martha Evans (2014) gives a detailed account of how South Africa constructed
what has become known as ‘rainbow nationalism’. She argues that the transition of South
Africa into a perceived new nationhood was largely due to the skilled utilisation of
television’s immediacy. Drawing on Dayan and Katz’s (1992) theory of ‘media events’,
Evans evaluates this process of nation-building and the public’s adoption of this new
sense of ‘nationhood’. She maintains that ‘liveness’ enthralled mass audiences to the
extent that it helped to unite the nation under one multi-racial identity. Her investigation
focuses on how the image of Mandela was key to this process. She traces live events from
Mandela’s release, the 1994 election and Mandela’s inauguration through to the ultimate
transformation of his image into the nation’s Madiba (Mandela’s Xhosa name). Kristin



Loader 9

Skare Orgeret (2015) also provides a valuable analysis of Mandela’s broadcasted in-
auguration as a concerted effort at nation-building and modernisation, which breaks
starkly from the apartheid regime’s ‘ideology of partition’. Additionally, Orgeret’s PhD
dissertation (2006) entitled Moments of Nationhood: The SABC news in English—the first
decade of democracy also provides an important perspective on nation-building events by
including empirically gathered data through the interviewing of influential media pro-
fessionals of the period.

An important aspect of media event broadcasting is the inclusion of additional
programming beyond the actual live events (Evans, 2014). A key approach of the SABC
was notably to bookend live events with programmes demonstrating the organisation’s
commitment to balance, fairness and journalistic accuracy. This included the introduction
of live televised political debates featuring all sides of the political spectrum. One
noteworthy debate Evans refers to is the Nightline debate following Mandela’s release
which featured recently returned exile Thabo Mbeki, Buthelezi and Pik Botha. Evans
(2012: 166) points out that the SABC ‘began to televise and stage its own talks, playing a
pivotal role in broadcasting and facilitating the debates of the transition’.

Evans also evaluates the role live televised sport events played in the construction of
national identity. Arguing that ‘these are occasions of overt displays of nationhood,
analysis of the events provides an effective means of tracking the emerging post-apartheid
national identity’ (2012: 5). In this regard, Evans specifically focuses on the 1995 Rugby
World Cup that was held in South Africa. The event was a powerful moment during which
‘Mandela managed to generate support for the new rainbow nation through deft handling
of national symbols’ (2012: 5). Lynette Steenveld and Larry Strelitz (1998: 610) point out
that the media focus was particularly significant given the sport’s ‘traditional association
with English imperialist, and Afrikaner nationalist interests’. They further summarise the
spiritual tone this media event created in the hearts and minds of watching viewers:

For South Africans this was a year of being accepted as members of the ‘Western world’. The
reverential tones and implied historical importance of the event to be represented thus invited
anticipation and awe from the viewers. South African spectators were not addressed as rugby
supporters, but as witnesses to a spiritual occasion — the coming into being of a nation, the
returning from isolation (Steenveld and Strelitz, 1998: 616).

However, not everyone sees this effort to use live event broadcasting for reconciliation
as positive. Many scholars identify it as an overt act of media manipulation. Albert S. Fu
and Murray (2017: 35) note that television and cinematic representations of the
1995 Rugby World Cup marked ‘a decisive turning point in racial reconciliation’, which
‘is akin to substituting wishful thinking for actual fact’. Steenveld and Strelitz (1998) also
question the decision to broadcast the event as ‘a national occasion for everyone’ as it
created a certain mythology around the concepts of ‘nationhood’ and the ‘rainbow
nation’. To them, broadcasting the moment in the way it was, ‘represented no more than a
utopian moment’ that ‘in no way laid the foundation—as the media and the government
politicians would have us believe—for the creation of a collective self-identity’ (1998:
625). From these perspectives, scholars indicate that the spectacle of the live event



10 Critical Studies in Television: The International Journal of Television Studies 0(0)

communicated an ideal rather than reality. Steenveld and Strelitz end their argument with
a telling quote from Richard Dyer (1985: 222), framing the televisual event as a moment
that created ‘a sense of “what utopia would feel like rather than how it would be or-
ganised”’ (1998: 625). This debate continues today at each significant sporting event—for
instance, the hosting of the FIFA World Cup (2010) and, most recently, the 2019 Rugby
World Cup final where the media once more portrayed the nation unified—only this time
not under Mandela, but under the team’s first black captain, Siya Kolisi. In marketing
circles, the portrayal of sport mega-events continues to be seen as an opportunity for
‘nation-branding’ as opposed to ‘nation-building’ (Brendon Knott et al., 2015).

In contrast, the broadcasting of the Truth and Reconciliation Commission (TRC) as an
event, created a totally different tone within the new national consciousness. The TRC
was a quasi-legal body that provided a restorative space for victims, and perpetrators alike
to testify to what happened during apartheid in order to move beyond the trauma of the
past. The celebratory sentiment of coming together which was so central to the portrayal
of the events mentioned above, could not be replicated during the TRC. Instead, it served
as a wake-up call exposing violence that permeated South Africa during apartheid. In this
sense, the broadcasting of the TRC became an additional tool for reconciliation and
national unity (Orgeret, 2015). It was undeniably a historic occasion from a broadcasting
perspective because it also marked the first time that a truth and reconciliation process was
documented on camera and televised. Writing as the TRC was still in session, Edward
Bird and Garda (1997) point to the responsibility placed on the media to create trans-
parency and a sense of inclusion with the public:

The TRC’s success for the South Africans will be won or lost within the media. Not all of
those subjugated by apartheid, in whatever form, will be heard by the commission, and the
media, through their pervasiveness, will play a pivotal role in representing and recollecting
the experiences of South Africans, as part of an effort to ease the pain and move towards
reconciliation (Bird and Garda, 1997: 334).

Their analysis of the process included the monitoring of current affairs programming as
well as evening news bulletins in English, Sesotho, Nguni and Afrikaans. The monitoring
was done by senior media and film studies students who were tasked to analyse the
coverage as first-language speakers (Bird and Garda, 1997: 335). Based on this analysis as
well as on emerging public criticism of the TRC and comments by members of the
Commission themselves, Bird and Garda conclude that the media coverage, though
transparent and accurate, ‘lacked a sufficient context, and the news values attached to the
reports were more closely related to the horror of the torture than the life stories and
dignity of victims and survivors’ (1997: 341).

Krabill (2001) considers the symbiotic relationship that existed between the TRC and
the South African mass media while also pointing out the contradiction in using a medium
as a platform that was also investigated as complicit in the perpetuation of apartheid
atrocities (see also TRC, 1997, 1998). He notes that ‘South African mass media have
served as both essential actors in the TRC drama, as well as the stage on which much of
the drama has been performed (1999: 568). Krabill draws interestingly on Hayman and



Loader I

Tomaselli’s (1987) conceptualisation of the ‘levels of ideology in broadcasting’ through
his analysis of the TRC’s rather brief investigation of the role of mass media during
apartheid. These levels comprise the ideology of (1) programming, (2) channels, (3)
institutions and organisations, (4) legislation, and (5) the broadcast technology itself.
Krabill considers these levels of ideology by analysing the TRC’s special hearings on the
media (TRC, 1997) as well as the final report issued by the Commission (TRC, 1998). He
concludes that while the hearings provided some interesting insights, ‘the opportunity for
a deeper analysis of mass media under apartheid was largely lost’ (2001: 583). Several
journalists, editors and politicians later published memoirs, which also give valuable
insight into the role the media played during apartheid and the transition—thus further
highlighting the opportunity missed by the TRC. The work of Frederik van Zyl Slabbert
(2000), Max Du Preez (2003), Allister Sparks (2003), Foeta Krige (2019) and Freek
Robinson (2021) provides engaging reading for a rounded understanding of the con-
ditions faced by media professionals throughout the evolution of SABC’s complex
history.

In addition to the levels of ideology, Krabill also bases his investigation on the concept
of the ‘media event’. He sees the TRC squarely within this ‘new narrative genre’, since it
adheres to the principles identified by Daniel Dayan and Katz (1992): ‘being live; being
planned outside of the media; being pre-planned; being presented with reverence and
ceremony; and enthralling very large audiences’ (2001: 569). Krabill stresses that ‘the
consistently high ratings received by the live TRC radio broadcasts and the weekly TRC
Special Report with Max du Preez on television’ is evidence of the occasion’s status as a
media event (2001: 569). Significantly, Krabill argues, a media event is seen to ‘play a
special role in fractured societies’ (2001: 570), which South Africa obviously was at the
time. It helped anchor the concept of human rights within South African public con-
sciousness by routinely using the term ‘gross violations of human rights’ (2001: 570).
Prior to the TRC, Krabill notes, one would have been ‘hard-pressed to find this phrase in
public usage [...], yet now it is ubiquitous’ (2001: 570). A significant value of seeing the
TRC as a ‘media event’ is, therefore, the genre’s ability to not only address conflict, but
also reconciliation. By referring to Dayan and Katz (1992: 8), Krabill maintains that this is
what distinguishes the TRC from ‘daily news events, where conflict is the inevitable
subject’ (2001: 570).

Evans (2016) in turn questions the status of the TRC’s broadcasting as a ‘media event’,
for two reasons: Firstly, there was not as much live broadcasting as one might believe
when reading about the event. In fact, only two moments were televised live: the opening
of the Commission and the controversial testimony of Winnie Madikizela-Mandela about
the activities of the Mandela United Football Club. The latter, Evans argues, caused the
ANC to distance themselves from the proceedings because, while the opening broadcast
intimates it was apartheid that would be on trial, Madikizela-Mandela’s testimony il-
lustrates the extent to which the TRC began to also focus on the human rights violations
committed by anti-apartheid activists (2016: 705). To this day, this remains highly
controversial, because many believe the Commission gave the impression that the
apartheid regime was less violent than the liberation movement (2016: 717). In this sense,
the TRC did not manage ‘the integrative power of media events’. Moreover, audience



12 Critical Studies in Television: The International Journal of Television Studies 0(0)

participation (rather than audience ratings) is a prominent characteristic of a ‘media
event’, which, given its purpose, the TRC could not ethically accommodate (2016: 717).
Secondly, Evans suggests that ‘despite the appearance of immediacy, transparency, and
spontaneity’, a media event requires certain predictability for it to be effectively mediated.
Since the TRC was about listening to traumatic accounts of victims and perpetrators
respectively, their testimonies could neither be mediated nor anticipated. Evans therefore
argues that the televising of the TRC was far ‘too conflictual and complex to play out as a
media event’ (2016: 706).

The perpetrator-victim debate remains a contentious issue to this day when it comes to
evaluating the impact of the TRC and the SABC’s decision to not only broadcast the
event, but also create additional programming around it. A notable programme was the
Truth Commission Special Report series (SABC, 2023), spearheaded by Max du Preez—a
well-known Afrikaans-speaking anti-apartheid journalist (Du Preez, 2003). It ran from
21 April 1997 to 29 March 1998 across approximately 88 episodes (see SABC’s Truth
Commission Report website). By closely analysing key moments on the show, Michelle
E. Anderson considers how the Truth Commission Special Report series engaged with
narratives ‘around apartheid-era perpetrators who participated in the South African Truth
and Reconciliation Commission’ (2020: 8). She ultimately argues that the involvement of
the media actively influenced people’s perception and/or acceptance of the transition and
the country’s approach to reconciliation—a hypothesis supported by scholars such as
Corinne Paver and Wolf (2008), Martina Fischer (2011) Lia Kent (2012) and Anja Mihr
(2020). Anderson’s focus on the representation of perpetrators on television thus provides
an important reflection on a central albeit controversial aspect of scholarly debate in South
Africa.

Chronicling key changes

P. Eric Louw’s edited collection of essays (1993) provides a key sequential chronicle of
the ‘media policy debates’ prevalent during the transitional period between 1990 and
1993. It includes the independent perspectives of 15 media policy researchers (see for
instance Viljoen, Cronje, Currie, Tyson, Pinnock, Lascaris, and others). It serves as a
useful insight into how scholars of the time sought to not only engage with, but also
directly influence high-level decision-making on post-apartheid media policy. Debates,
according to Louw, generally followed two lines. First, those aligned with the ANC
formulated visions for a new media landscape reflective of an equal and diverse society.
Second, scholars more aligned with the National Party (NP), concerned themselves with
questions on ‘how to re-order what exists’ (Louw, 1993: 4; see also Orgeret, 2009). The
collection provides an outline of ‘what has been advocated in South Africa’s media policy
during the early 1990s’, while also drawing attention to new considerations that should
occupy media policy scholars of the time (1993: 4). From questions related to the
democratisation of airwaves and the necessity of community radio, to issues related to
financing the SABC, censorship concerns and political approaches to media policy,
Louw’s collection remains a key text of scholarly views on how media policy should
change to fit the needs of a new South Africa.



Loader 13

Teer-Tomaselli provides the most accessible analysis of the restructuring period—
describing in detail the process the SABC underwent to move from a state-controlled
mouthpiece to a public service broadcaster (Teer-Tomaselli and Tomaselli, 1994; Teer-
Tomaselli, 2005). In her contribution to Janet Wasko’s, A Companion to Television
(2005), Teer-Tomaselli notes that an overhaul of the SABC’s governance and oversight
mechanisms started with the formation of a ‘Task Force’ in 1991 under Professor Christo
Viljoen (SABC board chairperson and Dean of Engineering at the University of Stel-
lenbosch). Teer-Tomaselli (2005) claims the “Viljoen Report’ echoed the views of an
increasingly vocal civil society, emphasising the need for an independent national
broadcaster committed to ‘local programming, educational broadcasting, the liber-
alization of broadcasting through the issuing of new licenses, and most importantly, the
establishment of a regulatory body for broadcasting’ (: 562, see also Louw, 1993; Leslie,
1995). Louw (1993: 11) highlights that the Viljoen Task Force, ‘represented the most
coherent and organised attempt during the 1990s to influence National Party politicians to
adapt a more “liberal” (‘de-politicized”’) media policy’.

Teer-Tomaselli asserts that this led to the formation of the Independent Broadcasting
Authority (IBA), which was tasked to reduce the monopoly of the SABC. This included
the formulation of new policies on the function of the public broadcaster, the importance
of promoting local content and, the need for cross-media ownership and control (2005:
536). According to Colin Sparks, one of the main functions of the IBA was to act as ‘a
buffer between the government and broadcasting, ensuring that no one party could capture
it in the way that the National Party had in the past’ (2009: 200, see also Horwitz, 2001). In
the end, the IBA recommended that the SABC be limited to two public broadcast
television channels (SABC1 and SABC2), and that a new licensed independent com-
mercial channel (SABC3) should be introduced (see more, Teer-Tomaselli, 2005).

Viola Candice Milton (2009) also provides a thorough overview of channel identities
as they changed over time. She sees the channel changes as failing to address racial and
economic biases—with poorer black communities often being marginalised, caricatured,
and stereotyped. Additionally, several academics point out that in the aftermath of the
channel reshuffling, affluent ‘CIW’ viewers (an industry term for Coloured-Indian-White
audiences) opted to change to the new subscription channel, M-Net, which was estab-
lished in 1986. Duncan (2001), Teer-Tomaselli (2005) and Sparks (2009) concur that this
did not immediately affect the SABC, because it gained viewers from the previously
excluded black communities. Yet scholars agree that in 1996 this reality led to the SABC
sliding into significant financial difficulties as advertisers preferred to invest in channels
attracting a richer demographic. The financial crisis crippled the SABC, since they could
not rely on the government, which reduced funding for the organisation. Teer-Tomaselli
(2005: 560) notes that since the 1980s, the SABC developed a schizophrenic identity as it
had to function as an independent public service broadcaster, while also dependent on
advertising revenue to cover costs.

Researchers point out that a consultancy period with the international firm McKinsey
and Associates was established to save the SABC. The so-called ‘McKinsey Process’
recommended cutting costs by reducing local content, replacing it mainly with pro-
grammes from the United States which was significantly cheaper than producing original



14 Critical Studies in Television: The International Journal of Television Studies 0(0)

programmes (Duncan, 2001; Teer-Tomaselli, 2005). Other policy changes occurred
during this period, most significantly the 1999 Broadcast Act, incorporating the SABC
into a limited liability company, and the 2002 Broadcast Amendment Bill, addressing
continued financial difficulties of the SABC with the formation of two management
boards (Teer-Tomaselli, 2005: 565). These policy changes raised several concerns. Early
on, Michael Leslie warned against the Americanisation of the South African television
industry. He notes that the introduction of ‘American-modelled content, financial and
structural adjustments’ would reinforce ‘the ideological power of racialist capitalism in
South Africa’ (1995: 165). He highlights that during this transitional period, three strands
dominated restructuring debates: equal access to television (a priority for liberation parties
such as the ANC); privatisation (benefiting the business elite); and deregulation along the
free market (benefiting media-financial interests). Later, Milton partly attributes the
racialisation of HIV/Aids on screen to the SABC’s ultimate dependence on advertising
revenue. Sparks (2009) recognises that power in South Africa did not shift to the masses,
but from one governing elite to another. He notes that what made South Africa’s transition
to democracy so exemplary, is that politically it was entirely committed to social in-
clusion. Nevertheless, as the development of television moved beyond the transition
phase, concerns about state control within the media came to the fore once more—
primarily due to the unchallenged ANC becoming more divided within itself. This di-
rectly affected the television broadcasting system, which struggled between meeting
contradictory goals. On one hand, it was required by the governing elite to meet ‘purely
commercial criteria’, while on the other also expected to ‘reach under-represented groups’
(2009: 214).

Stocktaking (2002-)

Commercialised expansion and globalisation

Blessed Ngwenga (2015) addresses the prevailing crisis of independence of the post-
apartheid SABC by investigating staff perspectives on ‘power, knowledge and identity’.
She argues that historical processes now make it ‘difficult to separate the SABC from the
state and, for this reason, the role of the public service broadcaster (PSB) is tied to the
national narrative which itself is tied to the larger global matrices of power’ (2015).
Duncan (2008: 21) attributes this decline to the market-friendly presidency of Thabo
Mbeki (1999-2007). She notes that ‘executive overstretch’ severely damaged the integrity
of the SABC during his administration. Why this occurred, Duncan argues, is to some
extent due to the assumption that the challenge of broadcasting independence would
resolve itself simply because of the country’s transition to democracy (2008: 25). This
also suggests that tension and misunderstanding still exist about what ‘independence’
means within broadcasting. Duncan advances that the transition to independence has not
actually been properly completed, thus allowing for backsliding. She documents various
attempts of the Mbeki administration to ‘increase the control of the executive arm of
government over broadcasting’. As such, Duncan refers to Roger Southall to describe the
current democratic climate. Southall coined the term ‘low intensity democracy’ to



Loader 15

describe a form of governance where ‘the formal requirements of democracy are met, yet
under conditions of decreasing competition and declining popular participation’ (2004:
74-75). Writing at the time of Jacob Zuma’s presidential ascent, Duncan predicted a
further decline of independence. This could be expected, Duncan notes, due to Zuma’s
professed homophobic, ethno-chauvinist and sexist views. For broadcasting, this could
again mean state-imposed morality-based censorship.

Under Mbeki’s market-driven policies, South Africa has assumed many neo-liberal
characteristics—which are linked to technological advancements and globalisation
(Duncan 2008). Clive Barnett (2002) defines media globalisation as a ‘complex set of
related processes’ which include among others ‘the restructuring of ownership’ that
ultimately ‘re-articulates the domestic space’. This has given rise to questions related to
South African television’s expansion across Africa—a process which took shape from
1995 onwards. Musa Ndlovu (2003) acknowledges the financial benefits this offers to a
struggling organisation such as the SABC but wonders if the move also constitutes a form
of media imperialism. He summarises how privatisation and commercialisation allowed
the SABC and M-Net to expand into Africa: In 1995, M-Net grew from a single
subscription-based channel into a satellite network (DSTV) with over 30 channels fo-
cusing on entertainment content such as films, sport, series as well as children’s and
magazine programmes. In collaboration with the Multichoice Company, SABC added
two pay channels to the DSTV network in 1998 (SABC Africa and Africa2Africa).
Ndlovu declares that this expansion is viewed by many media commentators as a form of
‘re-colonisation of the African airwaves’ (Kandjii, 2001) with ‘media imperialistic
tendencies’ (Pieter J. Fourie and Lucas M. Oosthuizen, 2001). Seeing the entire African
continent as a region and not as 54 distinct countries, DSTV and the SABC threaten to
drown out national channels. Ndlovu notes that this means that, regarding regional
broadcasting, the SABC may be abandoning its social responsibility for commercial
reasons, thereby destroying the public service of local broadcasters. Quoting Chin Chuan
Lee (1979: 68), he suggests that this equates to an ‘institutionalisation of media com-
mercialism at the expense of public interest’. However, beyond the financial benefits,
Ndlovu also points towards a counterargument. The expansion of South African services
is argued to allow people across Africa to gain knowledge and participate in changes
happening beyond their respective borders—something that South Africa did not have
under apartheid. From this perspective, the enlargement can also be viewed as an effort to
adhere to democratic principles and expand public responsibilities to other nations. Given
these two perspectives, Ndlovu (2003: 298) concludes that the current commercialised
expansion of South African television ‘seems to vacillate between “re-colonisation” and
“de-colonisation” of Africa’s cultural/information sphere’.

These advancements into Africa are contrasted by failings to provide adequate
subnational/community television. In his study of policy developments between 1990 and
2011, Chris Armstrong (2013) paints a bleak picture of South African television’s ability
to effectively provide localised content. The Independent Broadcast Act (1993) and the
Electronic Communications Act (2005) emphasise the need to develop television’s public
service on national, regional and local levels. This includes community television within
the provinces, yet several failures have left this sector without funding, even though they



16 Critical Studies in Television: The International Journal of Television Studies 0(0)

are subjected to high signal distribution charges by Sentech (owned by the state).
Armstrong’s research points towards several policy failings. He concludes that by 2011,
‘the community TV sector was in a dysfunctional state; and in the public and private TV
sectors, the commercially orientated national channels SABC TV and e.TV were
characterised by insufficient engagement with the realities of viewers living beyond the
country’s primary urban centres.” This, he argues, is due to ‘ruptures in deliverable
policymaking and significant policy implementation missteps’ (Armstrong 2013: 128).

Edutainment

Edutainment programming has a long post-apartheid history. Barnett (2002) notes that
this form of programming was an early part of the broadcast strategy. He points out that
the 1996 Educational Broadcasting Plan set an agenda recognising the impact of the open
media markets. It recommended a strategic move away from ‘overtly pedagogical
programming’ by including educational messages within ‘popular programming formats
and genres’ (2002: 101). This included seeing documentary, soap operas, talk shows and
drama series as ‘vehicles for educational broadcasting in order to attract large, general
audiences’ (2002: 101). Drawing on several scholars’ focus on edutainment television
(for instance, Kincaid, 2002; Nariman, 1993; Singhal and Rogers, 2000; Slater, 2000;
Slater and Router, 2002; Vaughan and Rogers, 2000), Milton summarises edutainment
television as programmes that (2009):

e depict social problems and value conflicts

* motivate the public sphere towards prosocial values

e depict positive role models exhibiting values that members of the public are en-
couraged to emulate

Along these lines, one of the first programmes developed as an edutainment
programme is the popular youth-focused drama series Yizo Yizo (1999-2004).
Commissioned by the SABC in collaboration with the Department of Education, the
series formed part of Mandela’s ‘Culture of Learning, Teaching and Service’ cam-
paign (COLTS), which was a nation-wide attempt to address apartheid’s destructive
impact on schools (Barnett, 2002: 99). During its 6-year run, the series attracted a
large viewership (between 1.2 and 2.1 million viewers per episode), but also sparked
debate across South Africa (Barnett, 2004: 259 & 2002: 99). On one hand, it was
praised for bringing to light the dysfunction of the education system in rural com-
munities. On the other, it was criticised for being too graphic in the depiction of
violent abuse. Barnett traces the realistic/graphic themes and resulting controversies
of the series by considering the show in the context of media globalisation. He argues
it has potential to ‘realise the principles of active media-citizenship rooted in the
struggle against apartheid’ (2002: 108). Given the programme’s success in sparking
conversation (not only in media and academic discourses, but also directly between
children and adults), Barnett concludes that the show illustrates how media-
globalisation ‘makes more dialogic models of children’s media-citizenship both



Loader 17

more viable and all the more imperative’ (2002: 107-108). Magriet Pitout and Ndlovu
(2001) also broach the controversy of the show, maintaining that calls to cancel it was
short-sighted. However, they also suggest that the excessive violence detracts from its
positive message. They put forward that the programme fails in its social respon-
sibility by offending a large part of the public (2001: 19). Particularly interesting in
this regard is Rene Smith’s (2000) focus on Yizo Yizo as a complex project addressing
violence in a decidedly gendered context. According to Smith, the series was ex-
tremely important. However, as an educational project for mass consumption it fails to
break stereotypes that connects township life to black violence (2000: 26). Teer-
Tomaselli (2005) further notes that youth-centred programming such as Yizo Yizo,
Gaz’lam (SABCI1, 2002-2005) and Backstage (e-TV, 2000-2007) are quintessentially
South African in their ability to ‘deal with gritty, sometimes terrifying circumstances
facing the younger generation of viewers, while at the same time providing positive
role models and coping strategies for those facing gang violence, substance addiction,
domestic abuse, teenage pregnancy, and the other challenges of a fast-developing
society in transition’ (2005: 570).

Soap operas emerged as one of the most popular genres on South African television
and have received significant scholarly attention (Hannelie Marx Knoetze, 2004, 2015;
Hester Lockyear, 2004; Oluwayemisi Mary Onyenankeya et al. 2020, 2022). More than
other genres, it participates in the post-apartheid efforts of nation-building, while also
highlighting lingering and/or emerging social problems. In her overview of South African
post-apartheid programming, Teer-Tomaselli (2005) highlights the prominent placement
of soap operas (‘soapies’) across all South African channels. This she attributes largely to
the genre’s ability to amass substantial viewership and thus advertising revenue. She also
notes the genre’s connection to edutainment, since viewers can identify with characters in
social situations that resonate with their own experiences. Contrary to American soap
operas, Teer-Tomaselli argues, South African soapies can create a unique sense of real-life
relevance by prioritising location shooting over studio-based filming in programmes such
as Egoli—Place of Gold (M-Net, 1991-) and Isidingo (SABC3, 1998-). She identifies that
soapies tend to (a) ‘be anchored in contemporary reality to a greater extent than their
American counterparts’, (b) reference ‘topical events such as the World Cup soccer and
rugby’ and (c) include raw subject matters such as rape, HIV/Aids and racism. The
combination of these elements ultimately serves to create ‘a specifically “South African”
type of drama’ (2005: 570).

Taking on a more critical view of the portrayal of certain social issues in dramatic
programmes, Milton (2009) criticises the SABC in the wake of the restructured, market-
driven environment. She argues that the SABC is no longer able to serve the public
through content with an edutainment objective. She notes that ‘public (service) broad-
casting should play a critical role in shaping the ability of individuals to participate
effectively in the normal life of society—i.e. create publics, not audiences for advertisers’
(2009:116). Pieter J. Fourie (2003: 148) similarly emphasise the need for South African
broadcasting to ‘return to the basic principles underlying the philosophy of public service
broadcasting”’ if it is to meaningfully exist in a market-driven industry motivated by
privatisation, globalisation, digitisation and commercialisation without losing sight of the



18 Critical Studies in Television: The International Journal of Television Studies 0(0)

post-apartheid vision of transformation and equality. Milton further notes that the concept
of the ‘public sphere’ is complex, given the ‘multi-ethnic, multi-racial, post-apartheid
character of today’s South Africa’ (2009: 133). She points to the prevailing racial and
linguistic segregation of the SABC’s channel construction, thereby questioning how
social issues affecting specific spheres within society can be represented without indi-
rectly causing stigmatisation, stereotyping and marginalisation. Analysing the repre-
sentation of HIV/Aids in television programmes such as Gaz lam, Tsha Tsha (SABCI,
2003) and Soul City (SABCI1, 1994-2015), Milton concludes that the on-screen framing
of HIV/Aids promotes the impression that it is exclusively a ‘““black™ disease’, despite
the fact that ‘the seropositivity of whites in South Africa is six times the number for
Europe and the United States, while both regions have much larger white populations’
(2009: 131).

Oluwayemisi Mary Onyenankeya, Kevin Onyenankeya and Oluyinka Osunkunle also
point to problems of stereotyping by considering the portrayal of indigenous African
cultures in a multi-racial society such as South Africa. They do so by turning to a close
textual analysis (2021) as well as an audience perception analysis (2020) of the soap opera
Generations: The Legacy (SABC, 2014-). Their results indicate that ‘the majority of
audiences felt the soap represents indigenous cultures as the “insignificant other” and
perpetuates stereotypes about traditional indigenous groups’ (2020). They conclude that
there is an attempt to ideologically frame the new, homogenised South Africa as a binary
better to the indigenous belief systems within the country. Because of the ‘moralising and
socialising’ effect of soapies, they call for a more positive and nuanced portrayal of
indigenous ‘values, practices and beliefs’ by ‘deemphasising sociocultural stereotypes.’ If
this is achieved, they argue, South African soapies can contribute progressively to an
inclusive national identity (2022: 68).

As for languages, the national identity of South Africa is still fraught—particularly the
Afrikaans language vis-a-vis the Afrikaner cultural identity. Milton (2008) notes in an
appraisal of Afrikaans programming on SABC that the diversity of South African national
cultures still plays a central role in South African politics. Therefore, the function of
television (and radio) in negotiating between different national cultures is emphasised
(Milton, 2008). This is difficult. Ever since the end of apartheid, Afrikaans has taken root
in public consciousness as the apartheid language, which resulted in the representation of
Afrikaans on television being reduced. Responding, the independent Afrikaans film
industry boomed, and niche Afrikaans channels emerged on other platforms—for instance
kykNet on DSTV. Hilke Steenkamp (2016) considers the appropriation of patriarchy and
nostalgia in Afrikaans programming as part of a business strategy where the insecurities of
the Afrikaner (specifically Afrikaner men) are utilised for commercial purposes. She
specifically criticises this by way of discussing the reality show Boer Soek 'n Viou
(Farmer wants a Wife, kykNet, 2008-). In this format adaptation, women are paraded in
front of a farmer in the hopes that he selects one of them as his future wife. The women are
expected to answer whether they love God, babies, cooking, and quiet homely living. If
not, they are deemed as incompatible with the farmer and sent home by him. The series is
hugely popular with audiences and as such, Steenkamp argues that in Boer Soek 'n Viou
‘patriarchy and nostalgia work in conjunction to repackage, re-brand and reconceptualise



Loader 19

the image of the white farmer’ (2008: 325). Steenkamp concludes that the programme
serves a nostalgic yearning that ‘presents the audience with a benevolent, compassionate
and idealised version of a historically problematic figure’ (2008: 333). Steenkamp
suggests that the creation of such nostalgic programmes seek to render patriarchal notions
as meaningful escapism. Other Afrikaans programmes deal with nostalgia and the image
of the Afrikaner in a more nuanced way in order to take part in the exercise of nation-
building—albeit in a revisionist way. Milton (2014) discusses the KykNet drama series
Donkerland (kykNet, 2013) from this perspective, arguing that it is an attempt to ‘grant
viewers an insight into contemporary anxieties about belonging, identity and what it
means to become South African in present-day South Africa’. By way of a close textual
viewing, Milton concludes: while Donkerland looks at identity from the vantage point of
the Afrikaner, its nostalgic appraisal of the past ultimately manages to ‘revisit and re-
negotiate the values upon which, in the end, South African (and not just Afrikaner)
identities are based (2014: 341).

Conclusion

This aerial review of South African television scholarship has sought to present some of
the key debates and preoccupations of a complex history spanning almost 50 years. It is
evident that academic reflection on South African television is rich, nuanced and in-
terdisciplinary. The study of television is extremely thorough in its investigation of
political decision-making as well as ideological views and market-driven policy
choices—all of which constructed the multifaceted media climate we face today. The
history of South African television and its scholarship is therefore hugely significant for
the discipline of television studies more generally given the context in which it was
initiated into the country. As one of the last ‘developed’ nations that introduced television,
its impact on the development of democracy and human rights cannot be underestimated.
It is therefore surprising that international attention to South African television has not
been more pronounced.

The aim of this article is to draw more attention to the richness of television studies
in South Africa (of which this article only touches the surface). Whether it chronicles
history, investigates ‘liveness’ or questions identity representation, one thing is certain:
South African television scholarship is not only about television. It is about the myriad
of complex cultural experiences—the good and the bad—that make up a country
dealing with the consequences of various political abuses of power and the subsequent
identity confusion still noticeable today. Therefore, as Milton notes about the SABC,
South African television ‘can be seen as a metaphor for the South African society: it is
unsettled, it is in transition and it is in many ways not unlike the society it represents
and reflects on’ (2009: 115). Academia is faced with the mammoth task to make sense
of this unsettled industry confronted with the constant insecurity of globalisation,
politicisation and the struggle for identity. If the above argument manages to convince
readers of this characteristic of South African television scholarship, the article has
achieved its goal.



20 Critical Studies in Television: The International Journal of Television Studies 0(0)

Declaration of conflicting interests

The author(s) declared no potential conflicts of interest with respect to the research, authorship, and/
or publication of this article.

Funding

The author(s) received no financial support for the research, authorship, and/or publication of this
article.

ORCID iD
Reina-Marie Loader @ https://orcid.org/0000-0003-3116-3745

References

Anderson ME (2020) Television Truth Commissions: The Interaction Between Television, Per-
petrators, and Political Transition in South Africa. PhD Thesis, University of Cape Town.

Armstrong C (2013) Centrist Television in the Democratic in the Democratic South Africa:
Policymakers fail to answer the regional/local question, 1990-2011. The Journal of Policy,
Regulation and Strategy for Telecommunications, Information and Media 14(5): 128-140.
DOI: 10.1108/info-05-2013-0029

Australian Institute of International Affairs (1967) Australia’s Neighbors. USA: Pennsylvania State
University.

Backstage (2000-2007) E-TV, South Africa.

Barnett C (1999) Broadcasting the rainbow nation: media, democracy, and nation-building in South
Africa. Antipode 31(3): 274-303.

Barnett C (2002) ‘More than Just TV’: educational broadcasting and popular culture in South
Africa. In: von Feilitzen C and Carlsson U (eds) Children, Young People and Media Glob-
alisation: Yearbook 2002. Gothenburg: Nordicom, pp. 95-110.

Barnett C (2004) Yizo Yizo: citizenship, commodification and popular culture in South Africa.
Media, Culture and Society 26(2): 251-271. DOI: 10.1177/0163443704041175

Bevan C (2008) Putting up Screens: A History of Television in South Africa 1929-1976. PhD
Dissertation, University of Pretoria.

Bird E and Garda Z (1997) Reporting the truth commission: analysis of media coverage of the truth
and reconciliation commission of South Africa. Gazette 59(4): 331-343. DOL: 10.1177/
0016549297059004006

Boer Soek 'n Vrou (2008-) kykNet, South Africa.

Corrigan EC (1974) South Africa enters the electronic age: the decision to introduce television.
Africa Today 21(2): 15-28.

Cros B (1996) Why South Africa s Television is only Twenty Years Old: Debating Civilisation, 1958-
1969. Alizés (Trade Winds): Université de la Réunion.

Dayan D and Katz E (1992) Media Events: The Live Broadcasting of History. Cambridge, MA:
Harvard University Press.

Donkerland (2013) Directed by Jozua Malherbe, kykNet, South Africa.

Du Preez M (2003) Pale Native: Memories of a Renegade Reporter. Paarl: Zebra Press.


https://orcid.org/0000-0003-3116-3745
https://orcid.org/0000-0003-3116-3745
https://doi.org/10.1108/info-05-2013-0029
https://doi.org/10.1177/0163443704041175
https://doi.org/10.1177/0016549297059004006
https://doi.org/10.1177/0016549297059004006

Loader 21

Duncan J (2001) Broadcasting and the National Question: South African Broadcast in an Age of
Neo-Liberalism. Braamfontein: Freedom of Expression Institute.

Duncan J (2008) Executive overstretch: South African broadcasting impendence and accountability
under Thabo Mbeki. Communicatio 34(1): 21-52. DOI: 10.1080/02500160802144504
Duncan D and Glenn I (2010) Television policy and practice in South Africa. In: Chuma W and
Moyo D (eds) Media Policy in a Changing Southern Africa: Critical Reflections on Media

Reforms in the Global Age. Pretoria: Unisa Press, pp. 39-72.

Dyer R (1985) Entertainment and Utopia. In: Nichols B (ed) Movies and Methods. Los Angeles:
University of California Press, Vol 2, pp. 220-232.

Egoli—Place of Gold (1991-) M-Net, South Africa.

Evans M (2014) Broadcasting the End of Apartheid: Live Television and the Birth of the New South
Africa. London: 1.B. Tauris.

Evans M (2016) Televising South Africa’s Truth and Reconciliation Commission: what liveness
tells us about the commission; what the commission tells us about liveness. Media Culture &
Society 35(5): 704-720. DOI: 10.1177/0163443715620926

Fischer M (2011) Transitional Justice and reconciliation: theory and practice. In: Austin B (eds)
Advancing Conflict Transformation: The Berghof Handbook II. Leverkusen: Verlag Barbara
Budrich, pp. 406—430.

Fourie PJ (2003) The future of public service broadcasting in South Africa: the need to return to
basic principles. Communicatio 29(1&2): 148—181. DOI: 10.1080/02500160308538025
Fourie PJ and Oosthuizen LM (2001) Media imperialism: the new World information and com-
munication order. In: Fourie PJ (ed) Media Studies: Institutions Theories and Issues Volume

One. South Africa: Juta Education.

Fu A and Marry M (2017) Sentimentalizing racial reconciliation in the ‘new South Africa’:
cinematic representation of the 1995 rugby World Cup. Black Camera 9(1): 22-46.

Gaz’lam (2002-2005) SABC1, South Africa.

Generations: The Legacy (2014-) SABC, South Africa.

Hansard (1959) Hansard 101: Union of South Africa, col 5020. Pretoria: Government Printers.

Hansard (1960) Hansard 104: Union of South Africa, cols 2983-3030. Preotria: Government
Printers.

Harrison R and Ekman P (1972) Television in South Africa: The Research Paradox, Problem and
Potential. Unpublished manuscript. San Francisco: Michigan state University and the Uni-
versity of California.

Harrison R and Ekman P (1976) TV’s last Frontier: South Africa. Journal of Communication 26(1):
102-109.

Hayman G and Tomaselli R (1987) Broadcasting technology as an ideological Terrain: some
concepts, assumptions and problems. In: Tomaselli R, Tomaselli KG and Muller J (eds)
Broadcasting in South Africa. Bellville: Anthropos Publishing.

Hayman G and Tomaselli R (1989a) Broadcasting technology as an ideological Terrain: some concepts,
assumptions and problems. In: Tomaselli RE, Tomaselli KG and Muller J (eds) Currents of
Power: State Broadcasting in South Afiica. Bellville: Anthropos Publishing, pp. 1-22.

Hayman G and Tomaselli R (1989b) Ideology and technology in the growth of South African
broadcasting, 1924-1971. In: Tomaselli R, Tomaselli K and Muller J (eds) Currents of Power:
State Broadcasting in South Africa. Bellville: Anthropos, pp. 23-83.


https://doi.org/10.1080/02500160802144504
https://doi.org/10.1177/0163443715620926
https://doi.org/10.1080/02500160308538025

22 Critical Studies in Television: The International Journal of Television Studies 0(0)

Horwitz R (2001) Communication and Democratic Reform in South Africa. Cambridge: Cambridge
University Press.

Isidingo (1998-) SABC3, South Africa.

Kandjii K (2001) The role of the SABC in reclaiming the ‘Public Sphere’ for Africa Media.
Conference paper, The Freedom of Expression Institute workshop on the Corporatisation of the
SABC. Unpublished.

Kent L (2012) The Dynamics of Transitional Justice: International models and Local Realities in
East Timor. London: Routledge.

Kincaid DL (2002) Drama, emotion, and cultural convergence. Communication Theory 12(2):
136—-152. doi: 10.1111/j.1468-2885.2002.tb00265.x.

Knoetze HM (2004) Archetypes of memory and Amnesia in South African soap opera. Tydskrif vir
Letterkunde 41(2): 113-126. DOI: 10.4314/tv1.v41i2.29678

Knoetze HM (2015) South Afiican and Flemish Soap Opera: A Critical Whiteness Studies Per-
spective. PhD Thesis, University of Pretoria.

Knott B, Fyall A and Jones I (2015) The nation branding opportunities provided by a sport mega-
event: South Africa and the 2010 FIFA World Cup. Journal of Destination Marketing &
Management 4(1): 46-56. DOI: 10.1016/j.jdmm.2014.09.001

Krabill R (2001) Symbiosis: mass media and the truth and reconciliation commission of South
Africa. Media, Culture & Society 23(5): 567-585. DOI: 10.1177/016344301023005002

Krabill R (2010) Starring Mandela and Cosby: Media and the End(s) of Apartheid. Chicago:
University of Chicago Press.

Krige F (2019) THE SABCS8. Cape Town: Penguin Random House.

Lee C (1979) Media Imperialism Reconsidered: The Homogenizing of Television Culture. London:
Sage Publication.

Leslie M (1995) Television and capitalist Hegemony in the ‘new’ South Africa. Howard Journal of
Communication 6(3). DOI: 10.1080/10646179509361694

Lockyear H (2004) Multiculturalism in South African soap operas. Communicatio 30(1): 26—43.
DOI: 10.1080/02500160408537985

Louw PE (1993) South African Media Policy: Debates of the 1990s. Bellville: Anthropos
Publishers.

Mihr A (2020) An introduction to transitional Justice. In: Simi¢ O (ed) Introduction to Transitional
Justice. London: Routledge.

Milton VC (2008) ‘Local is lekker’: nation, narration and the SABC’s Afrikaans programmes.
Communicatio 34(2): 255-277. DOI: 10.1080/02500160802456197

Milton VC (2009) Edutainment television programmes: tackling HIV/AIDS on the South African
broadcasting Corporation. In: Lagerwerf L, Boer H and Wasserman H (eds) Heath Com-
munication in Southern Africa: Engaging with Social and Cultural Diversity. South Africa: SA
VUSA/Rozenberg/UNISA Press, pp. 113-136.

Milton VC (2014) Histories of becoming: Donkerland re-members South Africa. Communicatio
40(4): 323-344. DOTI: 10.1080/02500167.2014.975827

Nariman HN (1993) Soap operas for social change: Towards a methodology for entertainment-
education television. Westport: Praeger/Greenwood.

Ndlovu M (2003) The South African broadcast cooperation’s expansion into Africa: South Africa
media imperialism? Communicatio 29(1-2): 297-311. DOI: 10.1080/02500160308538033


https://doi.org/10.1111/j.1468-2885.2002.tb00265.x
https://doi.org/10.4314/tvl.v41i2.29678
https://doi.org/10.1016/j.jdmm.2014.09.001
https://doi.org/10.1177/016344301023005002
https://doi.org/10.1080/10646179509361694
https://doi.org/10.1080/02500160408537985
https://doi.org/10.1080/02500160802456197
https://doi.org/10.1080/02500167.2014.975827
https://doi.org/10.1080/02500160308538033

Loader 23

Ngwenga B (2015) The Post-Apartheid South African Broadcasting Cooperation (SABC) and its
Crisis of ‘Independence’. PhD Thesis, The University of Oxford.

Nixon R (1993) The Devil in the Black Box: Ethnic Nationalism, Cultural Imperialism and the
Outlawing of TV Under Apartheid. Collected Seminar Papers. Institute of Commonwealth
Studies, Vol 45, pp. 120-137.

Nixon R (1994) Homeland Harlem and Hollywood: South African Culture and the World beyond.
New York: Routledge.

Nixon R (1999) Apollo 11, apartheid, and TV. The Atlantic. Available at: https://www.theatlantic.
com/magazine/archive/1999/07/apollo-11-apartheid-and-tv/377681/ (accessed 26 August
2022).

Onyenankeya OM, Onyenankeya KU and Osunkunle O (2020) Contradictions and Tensions be-
tween Old and New: an audience perception of indigenous culture representation in soap opera.
Journal of Asian and Afiican Studies 56(7): 1-19. DOI: 10.1177/0021909620972444

Onyenankeya OM, Onyenankeya KU and Osunkunle O (2022) Stereotyping and Essentialism: the
representation of indigenous African cultures in the soap opera Generations: the Legacy.
Communicatio 47(4): 48-71. DOIL: 10.1080/02500167.2021.2021965

Orgeret KS (2006) Moments of Nationhood. the SABC news in English — the first decade of
democracy. PhD Thesis, The University of Oslo.

Orgeret KS (2009) Television News. The South African Post-apartheid Experience — Continuity and
Change in the SABC. Latvia: VDM Verlag.

Orgeret KS (2015) From ‘the devil in the black box’ to a nation-building tool: early TV in South
Africa — a new medium for a new nation. In: Anderson S and Chakars M (eds) Modernization,
Nation-Building and Television History. New York: Routledge, pp. 187208

Orlik PB (1968) The South African Broadcasting Corporation: an historical survey and con-
temporary analysis. PhD Thesis, Wayne State University, Ann Arbor, Michigan: University
Microfils No. 70-27.042.

Orlik PB (1970) How long Without TV? Journal of Broadcasting 14 (2): 245-258. DOI: 10.1080/
08838157009363592

Orlik PB (1974) South Africa. In: Head SW (ed) Broadcasting in Africa: A Continental Survey of
Radio and Television. Philadelphia: Temple University Press.

Parver C and Wolf R (2008) Civil Society’s involvement in post-conflict Peacebuilding. Inter-
national Journal of Legal Information 36 (1): 51-79.

Pitout M and Ndlovu M (2001) The South African broadcasting Cooperation (SABC) and the social
responsibility media theory: the case of Yizo Yizo. Communicatio 27(2): 19-28. DOI: 10.1080/
02500160108537903

Republic of South Africa (1969), Report of the Commission of Inquiry into Matters Relating to
Television, RSA.

Robinson F (2021) Op Die Man Af. Cape Town: Tafelberg.

SABC (2023) Truth commission special report. Available at: https://sabctrc.saha.org.za/episodes.
htm?start=0 (accessed 3 January 2023).

Scharnick-Udemans L-S (2018) TV is the Devil, the Devil is on TV: Wild religion and wild media in
South Africa. Journal for the Study of Religion 31(2). DOI: 10.17159/2413-3027/2018/
v31n2a8


https://www.theatlantic.com/magazine/archive/1999/07/apollo-11-apartheid-and-tv/377681/
https://www.theatlantic.com/magazine/archive/1999/07/apollo-11-apartheid-and-tv/377681/
https://doi.org/10.1177/0021909620972444
https://doi.org/10.1080/02500167.2021.2021965
https://doi.org/10.1080/08838157009363592
https://doi.org/10.1080/08838157009363592
https://doi.org/10.1080/02500160108537903
https://doi.org/10.1080/02500160108537903
https://sabctrc.saha.org.za/episodes.htm?start=0
https://sabctrc.saha.org.za/episodes.htm?start=0
https://doi.org/10.17159/2413-3027/2018/v31n2a8
https://doi.org/10.17159/2413-3027/2018/v31n2a8

24 Critical Studies in Television: The International Journal of Television Studies 0(0)

Singhal A and Rogers EM (2000) Entertainment-Education. A communication strategy for social
change. London: Erlbaum.

Slabbert VZ (2000) Tough Choices: Reflections of an Afrikaner African. Cape Town: Tafelberg.

Slater MD (2000) Integrating application of media effects, persuasion, and behavior change theories
to communication campaigns: A stages-of-change framework. Health Communication 11(4):
335-354. doi: 10.1207/S15327027HC1104_2.

Slater MD and Router D (2002) Entertainment-Education and Elaboration Likelihood: Under-
standing the processing of narrative persuasion. Communication Theory 12(2): 173—191. doi:
10.1111/5.1468-2885.2002.tb00265 .x.

Smith RA (2000) Yizo Yizo: This Is it? Representations and Receptions of Violence and Gender
Relations. PhD Thesis, University of KwaZulu-Natal.

Southall R (2004) The State of Party Politics: Struggles within the tripartite alliance and the decline
of opposition. In: Daniel J, Habib A and Southhall R (eds) State of the Nation: South Africa
2003-2004. Cape Town: Human Science Research Council, pp. 54-77.

Soul City (1994-2015) SABC1, South Africa.

Sparks A (2003) Beyond the Miracle: Inside the New South Africa. Cape Town: Johnathan Ball
Publishers.

Sparks C (2009) South Africa media in transition. Journal of African Media Studies 1(2): 196-220.
DOI: 10.1386/jams.1.2.195_1

Steenkamp H (2016) A Marriage Made in Heaven: the functioning of patriarchy and nostalgia in
Bour soek 'n vrou. Communicatio 42(3): 313-337. DOI: 10.1080/02500167.2016.1216459

Steenveld L and Strelitz L (1998) The 1995 rugby World Cup and the politics of nation-building in
South Africa. Media, Culture and Society 20(4): 609—629. DOIL 10.1177/
016344398020004006

Teer-Tomaselli RE (2005) Change and transformation in South African television. In: Wasko J (ed)
A Companion to Television. West Sussex: Weley-Blackwell, pp. 558-579.

Teer-Tomaselli RE and Tomaselli KG (1995) Reconstituting public service broadcasting: media and
democracy during transition in South Africa. Communicare: Journal for Communication
Studies in Africa 13(2). DOI: 10.36615/JCSA.V1312.1995

The Cosby Show (1984-1992) NBC, United States.

Tomaselli RE, Tomaselli K and Muller J (1989) Broadcasting in South Africa. Chicago: Lake View
Press.

Truth and Reconciliation Commission of South Africa (TRC) (1997) Transcripts of the Special
Hearing on the Media, which was held on 15-17 September, SABC. Available at: https://
sabctrc.saha.org.za/documents/special/media.htm (accessed 3 January 2023).

Truth and Reconciliation Commission of South Africa (TRC) (1998) Truth and Reconciliation
Commission of South Africa Report. Cape Town: Juta.

Tsha Tsha (2003-) SABCI, South Africa.

Vaughan PW and Rogers EM (2000) A staged model of Communication Effects: Evidence from an
Entertainment-Education Radio Soap Opera in Tanzania. Journal of Health Communication 5:
203-227. doi: 10.1080/10810730050131398.

West R (1978) The White Tribes — Revisited. London: Private Eye Productions.

Yizo Yizo (1999-2004) SABCI, South Africa.


https://doi.org/10.1207/S15327027HC1104_2
https://doi.org/10.1111/j.1468-2885.2002.tb00265.x
https://doi.org/10.1386/jams.1.2.195_1
https://doi.org/10.1080/02500167.2016.1216459
https://doi.org/10.1177/016344398020004006
https://doi.org/10.1177/016344398020004006
https://doi.org/10.36615/JCSA.V13I2.1995
https://sabctrc.saha.org.za/documents/special/media.htm
https://sabctrc.saha.org.za/documents/special/media.htm
https://doi.org/10.1080/10810730050131398

Loader 25

Author biography

Reina-Marie Loader is a Principal Academic in Film Production at Bournemouth Uni-
versity (UK). Her work currently focuses on impact production, human rights and
conservation in Africa. She completed a practice-led PhD in film on the representation of
traumatic memory on screen (with a focus on war trauma during the siege of Sarajevo).
She has lectured on the socio-political dimensions of film and television at several
universities, including the University of Exeter, the University of Reading and the
University of Vienna. In 2018, Reina-Marie completed a second MA in Human Rights at
the University of Vienna about the concept of Ubuntu and children deprived of liberty in
South Africa. Her professional interests revolve around practice-based research connected
to impact production, documentary and docudrama; war and conflict; human rights film;
memory and trauma. Her films have received several awards from international film
festivals including, for example, the Durban International Film Festival.



	Broadcasting change: An aerial overview of South African television debates in an age of constant transition
	Introduction
	The advent of South African Television (1976
	The devil’s own box
	Ideology and state control

	The transitional period (1990
	Reconciliation: Broadcasting significant events
	Chronicling key changes

	Stocktaking (2002
	Commercialised expansion and globalisation
	Edutainment

	Conclusion
	Declaration of conflicting interests
	Funding
	ORCID iD
	References
	Author biography


