
Citation: Taylor, Julia, and Martyn

Polkinghorne. 2023. Confessions of a

Monopoly: The Covert Decision

Making of the Early BBC. Journalism

and Media 4: 1065–1078. https://

doi.org/10.3390/journalmedia4040068

Academic Editor: Andreu

Casero-Ripollés

Received: 14 August 2023

Revised: 11 October 2023

Accepted: 16 October 2023

Published: 19 October 2023

Copyright: © 2023 by the authors.

Licensee MDPI, Basel, Switzerland.

This article is an open access article

distributed under the terms and

conditions of the Creative Commons

Attribution (CC BY) license (https://

creativecommons.org/licenses/by/

4.0/).

Article

Confessions of a Monopoly: The Covert Decision Making of the
Early BBC
Julia Taylor 1,* and Martyn Polkinghorne 2

1 Doctoral College, Bournemouth University, Poole BH12 5BB, UK
2 Business School, Bournemouth University, Poole, BH12 5BB, UK
* Correspondence: jetaylor@bournemouth.ac.uk

Abstract: One of the great business institutions of the modern era is the BBC which is now 100 years
old. The authors explored letters and memoranda in the BBC’s Written Archives at Caversham,
which revealed much about the business tactics of those in charge of the BBC during the pre-Second
World War era, and how they used the power of their monopoly to their own ends. A new market
of broadcasting magazines sprang up around the radio broadcasts, creating an inter-dependency
between the two media. The BBC soon launched its own magazines, and from then on, the BBC’s
interactions with the press media were complex, reflecting an uncomfortable blend of symbiosis and
threat. Episodes between the press owners and the BBC have been uncovered, about which there
has been little previous investigation, and unexpected patterns of behaviour have emerged. This
archival research, using narrative history, is based upon original letters, memoranda and handwritten
messages that were archived for posterity, and which report upon the actual thoughts and views of
those involved at the time, revealing unexpected intrigue and machinations.

Keywords: pre-war; BBC; broadcasting; Britain; UK; decision making; monopoly; radio; Radio Times;
competition; broadcasting magazines

1. Introduction

This paper considers a tightly managed period of the BBC. Based upon insights
gained from original documents held in the BBC’s Written Archives at Caversham, this
research highlights some of the early controversies, behind-the-scenes decision making,
and defensive activities that the BBC undertook to protect its position as the UK’s only
public service broadcaster. What emerges is that, notwithstanding the public espousal
of a high moral tone, the first General Manager John Reith, and his trusted colleagues,
were prepared to adopt a surprisingly ruthless attitude in their business tactics. There was
considerable governmental focus on the optimum infrastructure for broadcasting in the
UK, but there were more covert activities taking place between the BBC and the magazine
press, which would have an even greater impact on the development of the industry. While
the monopoly of the microphone was being debated in Parliament, Reith and his colleagues
were discovering the lucrative possibilities that a new magazine dominion might bring. At
a time when the BBC has recently been celebrating 100 years of broadcasting, it is more
important than ever to understand how it all began, and how business decisions made then
still have an impact on today’s complex world of corporate media.

The British Broadcasting Corporation (BBC), that we know today as a global media
institution, was founded on 18 October 1922, under the name British Broadcasting Com-
pany. Since then, the BBC has been variously criticised and admired, demonised, and
mythologised. At the time of its inception, the UK was reverberating with the aftershocks
of the Great War, which had had a profound impact on society, economy, and culture
(Marwick 1968; Daunton 2007; Hynes 2011; Spangenberg 1997). The war left a scar on the
nation’s psyche, and the country was in the process of rebuilding and healing. Moreover,

Journal. Media 2023, 4, 1065–1078. https://doi.org/10.3390/journalmedia4040068 https://www.mdpi.com/journal/journalmedia

https://doi.org/10.3390/journalmedia4040068
https://doi.org/10.3390/journalmedia4040068
https://creativecommons.org/
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
https://www.mdpi.com/journal/journalmedia
https://www.mdpi.com
https://orcid.org/0000-0002-5727-3785
https://doi.org/10.3390/journalmedia4040068
https://www.mdpi.com/journal/journalmedia
https://www.mdpi.com/article/10.3390/journalmedia4040068?type=check_update&version=2


Journal. Media 2023, 4 1066

the early 20th century was a time of rapid technological change (Bowden and Higgins
2004), including the growth of radio broadcasting (Scott 2012; Nicholas 2012). The BBC
itself was a product of these technological advancements, and it played a role in shaping
how information and entertainment were disseminated (Teer-Tomaselli 2015; Potter 2022).

Naturally, scholarship and research on the BBC has been a continuum running in
parallel alongside its development. The lens through which the BBC is viewed has contin-
ually evolved, as the society it serves has followed its own preoccupations and political
movements (Marwick 1968; Jones 1983; Miles and Smith 2013; Polkinghorne and Taylor
2019). Depending on the observer’s point of view, the BBC can be presented as innovative,
conservative, patriarchal or revolutionary (Taylor 2013; Procter 2015; Harris 2021). As
Mullen has observed, with such a huge output of programmes, supplemented by innu-
merable memoranda, letters and ephemera in the BBC archives “it is clear that one cannot
simply ‘let the archive speak’ for itself. Which questions are made a priority depends, as
always, on the motivations of the historian or other scholar” (Mullen 2021, p. 1). Hendy’s
“People’s History” of the BBC tackles the organisation’s complex relationship with the
public (Hendy 2022). Medhurst meticulously scrutinises the progress of the television
service (Medhurst 2022), whilst Curran and Seaton’s (2018) revised work is a core text for
understanding the challenges of public service broadcasting and the complexities of the
political undercurrents. Brigg’s monumental and comprehensive multi-volume history of
broadcasting is a dominant authority in this field, even if his BBC focus led him to over-look
some important developments, such as the activities of the foreign transmitters and pirate
stations, which were taking place beyond the BBC. Briggs said of his own work that it
was to be “first perhaps the history of the inner life of the organization . . . but second, and
always of equal importance, the history of the changing place of the organization in society”
(Briggs 1961, p. 4).

Commentary on the BBC’s contribution to broadcasting, and its influence on its
audience (Gillespie et al. 2008; Schwyter 2016; Taylor 1997), keeps pace with societal change
(Hajkowski 2013). Occasionally, there is focus upon its employees and how it treats and
rewards them (Murphy 2016b; Thomas 2020). These topics continue to evolve, and new
insights are constantly being added to our understanding of the BBC’s history and its
impact on British society (Avery 2006; Scannell 1992; Seaton 2015).

Research has delved into how the BBC represented and portrayed women and gender
roles throughout its history, shedding light on both progress and limitations (Murphy 2010;
Murphy 2016a). Researchers have explored how the BBC shaped cultural norms, values,
and practices through its programming, contributing to a broader understanding of societal
changes over time (Hajkowski 2013; Burns 2016). Recent scholarship has also critiqued
the BBC’s historical treatment of diversity and inclusion (Bingham 2011; Hajkowski 2013;
Ibrahim and Howarth 2021), analysing its representation of marginalised groups and the
impact of these representations on society (Aitken 1989; Mills 2020). Researchers have
investigated the relationship between the BBC and political power (Burns 2016; Mills
2020; Scannell 2005), examining how the organisation navigated political pressures (Coat-
man 1951; Whittington 2018; Scannell 2005) and tried to maintain editorial independence
(Blumler 2016; Mills 2020).

Since 1922, the BBC has metamorphosised, born of a fusion between government
control and commercial interest. John Charles Walsham Reith (subsequently made Lord Reith)
was the Company’s first General Manager (Briggs 1961, p. 123). Research undertaken by
Taylor (2013) reveals that when broadcasters first sent their words and music across the ‘ether’,
they did not yet know how broadcasting was to be structured, received, or even who would
comprise the audience. What the British Broadcasting Company did have, though, was an
idealistic vision that its purpose was to inform the population, educate the individual, and
only very reluctantly entertain the masses (Reith 1924). To do this, the British Broadcasting
Company provided listeners with a highly varied range of content that it hoped would
encourage listeners to ‘tune in’. However, at the same time, much of the early content was
experimental in nature, and it was Reith’s philosophy that the purpose of broadcasting should



Journal. Media 2023, 4 1067

be to provide a public service by offering instructional programmes. In his own words: “The
preservation of a high moral standard is obviously of paramount importance” (Reith 1924,
p. 32). Moores (2000), Scannell (1989) and Briggs (1961) all agree that during the 1920s, the
BBC deliberately programmed a fragmented output in order to encourage listeners to be
selective, and to thwart inattentive and continuous listening (Cain 1992).

Radio broadcasting was quickly adopted by a UK society which soon realised that for
the relatively modest price of 10 shillings (Briggs 1961), a radio licence allowed them to
use a radio ‘receiving’ set through which they could access news, knowledge, and most
significantly, a new form of enjoyment accessible across all classes. In fact, the market for
radio sets grew so rapidly that, whilst in 1922 only 36,000 radio licences were issued, by
1927 this number had increased to more than 2 million (Taylor 2013, p. 74). As a result of
this spectacular rise in public interest, the British government determined broadcasting
in the UK should not be under tenure and delivery of a commercial company, but should
instead come under public ownership. In fact, the state view was that broadcasting was
already becoming so important it should be delivered by an independent public authority
with its own powers. Such powers would be derived from a Royal Charter, an instrument
of incorporation issued by the monarch and granting independent legal powers to the or-
ganisation. In this case, it defined its values and objectives, and the principles and authority
(https://www.bbc.com/aboutthebbc/governance/charter accessed on 1 June 2023) with
which to govern its own affairs. Thus, the British Broadcasting Company evolved into the
British Broadcasting Corporation (BBC), with which we are familiar today.

Reith remained in charge as the Director-General of the Corporation. While not
unusual for the time, his role was more than just a figurehead, and he ruled the BBC with
authoritarian control; a style of leadership which is autocratic in nature, and in which the
individual tightly controls their own domain (Wang and Guan 2018). He was acutely aware
of the delicate balance to strike when catering for the tastes and interests of society in its
entirety, as was its remit under the Charter. “The common denominator of a nation is not
so easily determined and . . . the individual peculiarities have to be catered for to some
extent also” was how he summarised the issue (Reith 1924, pp. 122–23).

It was Reith who had the final say in what the BBC would, or would not, broadcast
over British soil, and he dictated how the corporation was organised, controlled, and how
it would present its public service face to the world. From 1 January 1927, broadcasting
in the UK was reconfigured under the control of a single corporation, which maintained
the strict monopoly control of its previous incarnation (Coase 1950). It was a monopoly
that the BBC was unwilling to relinquish, and which it was prepared to defend as the sole
public service broadcaster in the country.

2. Materials and Methods

This research represents an application of narrative history applied to the BBC in
the form of a case study (Bell et al. 2018). Stone (1979) defines narrative history as being
the organisation of materials collected with a focus of creating a single coherent story.
Narrative history is essentially descriptive, and its primary focus is on the ‘person’ opposed
to the circumstances and context at the time (Stone 1979). This research therefore employed
narrative history, with an inductive approach (Creswell and Creswell 2018), to present
and interpret the significance of business events and actions undertaken, based upon the
original archived documents analysed. From this analysis, crucial connections have been
made that concentrate on particular and specific actions and events, as opposed to being
collective and statistical. From this approach, it has been possible to identify underlying
business and management themes and arguments that are grounded in fact, but that are
interpretive in nature (Stone 1979).

Research into the history of broadcasting has necessarily depended upon paper re-
sources, since, before 1932, the technology to record radio programmes was not available
(Street 2006, p. 117). Surviving paper archives, mainly the BBC’s Written Archive at
Caversham, and some private archives, provided the researchers with sufficient secondary

https://www.bbc.com/aboutthebbc/governance/charter


Journal. Media 2023, 4 1068

material to reconstruct a history of the facts surrounding the early days of broadcasting,
and to develop a degree of understanding about the context within which the programmes
were created. As Scannell and Cardiff (1991) observe, it is the task of the historian to
attempt to recapture the detail which has been lost to time. Those running the BBC in 1920s
and making the key decisions of the time may be long past, but physical, printed records
of what they thought, planned and actioned are contained within these archives. Many
organisational papers have been retained, and most have not been redacted. As a result, the
typed letters and memoranda often include additional handwritten notes and comments
added by the correspondents as they bickered over decisions. Disagreements between col-
leagues are captured and revealed, and private agreements are also recorded. It is unlikely
that those writing and annotating these documents could imagine how, 100 years into the
future, their thoughts and actions would be so exposed. It is a record that invites fresh
interpretation, and which might impact upon reputations when viewed retrospectively.

This research study reviewed a range of documents held at the BBC’s Written Archives
at Caversham, and many of these formed the primary material used for this research. The
archive boxes of files searched for this study included the following files: Radio Times; Ra-
dio Times Advertisements; World-Radio; World-Radio Confidential Memos; World-Radio
Relations with Technical Wireless Press; and Advertising in English by Foreign Stations.

In summary, to fully understand the importance of the archived documents, it was
necessary to connect them to each other, thereby re-constructing the narrative in which
certain events and actions were occurring. This helped to triangulate the findings to ensure
that, even though they are subjective interpretations of events at this time, they are robust and
meet the criteria of being credible, dependable and confirmable (Lincoln and Guba 1985).

3. Monopolising the Airwaves—Analysis and Discussion of Findings

The British Broadcasting Company was initially established as a commercial ven-
ture, formed in October 1922 by six, mostly British, wireless manufacturers and electrical
companies. These companies had been experimenting with the new technology of radio
broadcasting transmissions, under a licence from the Post Office, in accordance with the
Wireless Telegraphy Act 1904 (Hansard 1925a). Now, they were banded together into a
new conglomerate with six directors, each representing one of the six companies; com-
panies that were commercially in competition with each other. Each company brought
its own knowledge and patents to the new venture, which they agreed to share (Briggs
1961). The broadcasts themselves, still purely radio at this point, comprised a very limited
number of programmes, many of which were sponsored by British newspapers, and broad-
cast by local transmitters with limited coverage. Throughout 1923 and 1924, more and
more stations began broadcasting around the country including Aberdeen, Bournemouth,
Belfast and Cardiff, with Swansea following in 1924 (Currie 2001). Together, these new
transmitters increased coverage and so drew an increasing number of the public into its
potential audience.

The BBC also received a percentage of the licence fee that had to be purchased from the
Post Office by the growing band of hopeful listeners (Cain 1992). However, a more lucrative
source of income came from the sale of radio receiving sets, which were only manufactured
by the shareholding member companies, and moreover, were the only sets which were
permitted to be licensed to receive programmes (Briggs 1961). From 14 December 1922,
the BBC had a new appointee, with Reith taking the role of General Manager. It was the
personal views, beliefs and decisions of this one man which became a powerful force in
shaping the direction and future of British broadcasting (Scannell and Cardiff 1991).

As the phenomenon of broadcasting spread throughout the world, the airwaves
became over-crowded, particularly in Europe, and the BBC had a vested interest in bringing
order to the chaos so that it could broadcast uninterrupted and unimpeded. There was
a profound social impact of the intrusive radio waves, succinctly captured by Hilmes’
depiction (Hilmes 1997). Writing about the situation in the United States, Hilmes describes
how radio was able to circumvent the physical and geographical divisions which supported



Journal. Media 2023, 4 1069

social distinctions: “Radio’s ‘immateriality’ allowed it to cross these boundaries: allowed
‘race’ music to invade the white middleclass home, vaudeville to compete with opera in
the living room, risqué city humor to raise rural eyebrows, salesman and entertainers
to find a place in the family circle” (Hilmes 1997, p. 15). Under pressure from them,
the Union Internationale de Radiophonie (UIR) formed in April 1925 and was based in
Geneva, with delegates from 10 European countries. The President was Vice-Admiral
Charles Carpendale, who was in fact the Assistant General Manager of the BBC and a close
colleague of Reith’s (Briggs 1961).

A Technical Committee was duly set up to investigate how the airwaves might be
fairly allocated, and this was under the leadership of Captain Eckersley, the BBC’s Chief
Engineer (BBC 1928, p. 285). The result was the “Plan de Genève” which allocated a certain
number of exclusive wavebands to all countries, which Captain Eckersley described as
providing clear guidance to create “a sane conception of National Broadcasting” (BBC
1928, p. 287). The ultimate success of this plan is subjective, but it is indisputable that the
BBC succeeded in securing important positions on the Committee. This placed it in a very
convenient position to influence the Committee’s decisions so that the key interests of the
BBC were protected.

There was an intense fascination, and some concern, for how broadcasting was to be
regulated and controlled. Within the British Parliament, the Crawford Committee, like
the Sykes Committee before it, was convened to debate the future of broadcasting. Briggs
describes the Sykes Committee as “the first official committee to investigate broadcasting”
(Briggs 1961, p. 9). The report of the Crawford Committee, chaired by the Earl of Crawford
and Balcarres, was published on 5 March 1926, and its chief recommendation was that, in
opposition to the system prevailing in the United States (US), in the United Kingdom (UK)
there should be a broadcasting monopoly ”controlled by a single authority” (Briggs 1961,
p. 9). Two of the main considerations behind the decision to organise UK broadcasting
along the lines of a single authority were that this was considered to be an efficient and
controllable arrangement, and as Coase observes, it guarded against the perceived alter-
native of commercial broadcasting which operated in the US “a horror against which the
monopoly was a shield” (Coase 1950, p. 195).

3.1. Supporting the Monopoly with Strategic Alliances

There existed a persistent association, in the eyes of many, between independent broad-
casting companies and commercial advertising. The newspaper and magazine press were
certainly concerned that broadcasting was a competitor for their potential revenues from
advertising. However, to the relief of the print industry, on 14 July 1926, it was announced
that the British Government intended to accept the majority of the Crawford Committee’s
recommendations. As a direct consequence, on 31 December 1926, the broadcasting service
was handed over to a single authority which would not be “a creature of Parliament and
connected with political activity”, but rather a body which derived its power from a Royal
Charter (Street 2002, pp. 34–35). The British Broadcasting Company was to be become the
British Broadcasting Corporation (BBC), with Reith staying on at the helm, but from this
point onwards as Director-General (Cain 1992).

The main features of the monopoly were that the new manifestation of the BBC was to
run broadcasting as a public service corporation, i.e., it would not be controlled directly
by Parliament, and its broadcasting costs would be funded through revenue collected via
a licence fee, rather than by commercial activities such as advertising. The value of the
licence fee was determined by the Post Office, which retained a proportion of the income
(12.50%), with the treasury taking a further amount (10.00% and rising by an additional
10.00% for every million licences sold). By 1928, the BBC’s income from the licence fee was
GBP 1,250,000 (House of Commons 2004) and the BBC, Government and Post Office all had
a vested interest in the continued success of the monopoly (Briggs 1961).



Journal. Media 2023, 4 1070

3.2. Defending the Monopoly

As a public service broadcaster, the BBC was obliged to provide a certain percentage
of educational programmes. Whilst Reith and his colleagues were pleased to accept this
duty and other tasks laid upon the organisation, it later transpired that the BBC was equally
ready to defend its right to be the sole provider. The question of how the BBC’s broadcasting
mandate in the UK would be enforced had not been considered at this stage. As it turned
out, the establishment of the monopoly was not the end to all challenges to the authority of
the BBC, but rather, it was the beginning.

One of the first difficulties with awarding one organisation the monopoly of the
airwaves was that this was a largely conceptual notion. When considering the relationship
between the audience and output in the United States, the BBC’s first Chief Engineer,
Captain Peter Eckersley, observed that “The system is competitive; no chain of stations has
a monopoly of the air. Every stimulus, every condition of operation, impels the station
owner to study his public’s reactions and give the public what it wants” (Eckersley 1942,
p. 139). This was well understood by the BBC; in a memorandum from the BBC’s Director of
Publicity William Gladstone Murray to Reith, Gladstone Murray fulminated over the tactics
of the Newspaper Proprietors Association (NPA), reflecting that “it stands to reason that as
broadcasting enlarges its domain, the established interests will do all they can to resist its
progress” (Gladstone Murray 1926, p. 1). His words were prophetic; as a consequence of
cause and effect, Browne (1985, p. 3) suggests that the holder of such a monopoly must
inevitably take steps to maintain its position, as the originator of the monopoly rapidly
gains a ‘vested interest’ in its continuation. In this case, the monopoly was created by the
BBC, with the protection of the British Government (Browne 1985), and the vested interest
was therefore mutual.

Through the Postmaster-General, the Government gained the power, under certain
circumstances, to apply direct control of the BBC, to an extent, according to a clause in its
licence, but these powers were never actually invoked, and, in effect, the BBC was allowed
to assume independence in its governance (Cawte 1996). In fact, as Potter explains, it was
effectively part of the state infrastructure, even though it was largely left to operate without
interference on a daily basis (Potter 2022). The confirmation that British broadcasting would
continue to operate as a monopoly was considered to be the answer to the problematic
question of how to protect the UK from the commercial disarray which was observed in
the US (Street 2006). However, like the US, Continental Europe had similar models in
operation, and the cooperation of private companies across Europe was to be a crucial
factor in the rise of commercial broadcasting in the 1930s. As Street says, “there is no doubt
that the greatest level of European participation with the British companies at this time
came from French stations” (Street 2006, p. 266).

There were two problems with the establishment of the broadcasting monopoly: The
first was, as Browne observes, that “monopolies tend to attract challengers” (Browne 1985,
p. 3). There was a simple route open to any challenger of a broadcasting monopoly; all
they had to do was find a suitable location from which to transmit their broadcasts that
was outside the jurisdiction of the target country, but close enough to reach the desired and
protected audience (Browne 1985). This prefigures what happened in the 1930s, when the
International Broadcasting Company (IBC), a legitimate business concern, exploited this
loophole by doing exactly that. The IBC bought airtime from a radio station in Normandy
with a powerful transmitter, from which it could broadcast its own programmes in the
direction of an English audience (Taylor 2013). While not exactly legal, this could not easily
be prevented under UK Law. The second problem was that, clearly, it was a particular
feature of wireless broadcasting that the medium carrying the content, the radio waves,
could not be confined to national borders, or as Captain Eckersley phrased it, “wireless
waves flip across frontiers with persistent disregard for regulation” (Eckersley 1942, p. 143).
The result, as described by Gorman, was a “state of frequency chaos” (Gorman 2009, p. 145).
The problem was not only that broadcasts travelled over borders, but that the reach of
powerful transmitters could also be quite extensive. As Cawte describes it, a ‘fog of war’



Journal. Media 2023, 4 1071

developed in which “foreign language broadcasts, and counter broadcasts aiming to ‘jam’
them, were being transmitted from long, and medium-wave stations of ever-increasing
power” (Cawte 1996, p. 9).

In the BBC’s favour was the fact that it was the state-sanctioned monopolist, and, with
the support of the Post Office, it was able to raise revenue to pay for its expenses from the
licence fee. This effectively skewed the marketplace in the BBC’s favour, but as Browne
observes, the very fact that the terms of the Charter did not allow the BBC to broadcast
advertisements meant there was no barrier to entry for a challenger to capitalise on this
tempting market opportunity (Browne 1985).

3.3. Extending the Monopoly

As radio broadcasts gained popularity, a new market of broadcasting magazines
sprang up around them, with some publishers absorbing radio into their existing portfolio
as technical and scientific magazines, and others jumping, as it were, onto this attractive
new bandwagon (Taylor 2013). When the BBC began life in 1922, ‘broadcasting’ meant
radio broadcasting, although television was in fact also being developed during this period
behind the scenes as early as 1926 (Cain 1992; Medhurst 2022). The magazines were
able to fill in the gaps left by an aural medium and provide the photographs and stories
about the radio stars that the audience craved (Taylor 2013). There was an inherent inter-
dependency between the two media, and, as the BBC launched its own magazines, in order
to control its public image, its interactions with the press media became complex, reflecting
an uncomfortable blend of symbiosis and threat (Taylor 2013).

The BBC, and Reith in particular, quickly realised that printed words and pictures
held a power from which the new ephemeral medium could benefit. An alliance was
therefore formed between the old and the new; radio broadcasting depending on magazines
to advertise its programmes and exchange ideas about its output, whilst the magazine
industry was presented with a whole new area of interest and a market with a voracious
appetite. Although keen to maintain the public image of the BBC, Reith was prepared to
make occasional personal appearances in certain favoured ‘rival’ magazines, but he also
rigidly controlled the public printed image of the BBC (Taylor 2013). For example, Reith
avoided the BBC’s announcers being accorded star or celebrity status by insisting that they
remain anonymous (Gorham 1948).

All the limitations of the new medium, the momentary nature of it, and the lack of
any visual element, could be more than compensated for by the magazines. The BBC’s
magazines were something of an unexpected gift; they helped the BBC shore up the
monopoly, giving it a mouthpiece through which it could control the message, free from
the constraints of the Royal Charter. Briggs describes how Reith saw the magazine as “a
medium of more detailed and familiar communication between the broadcaster and their
audience than was possible or desirable by wireless itself” (Briggs 1961, pp. 296–97). The
magazines also provided a welcome source of independent income, again, free from the
treasury’s grasp (Taylor 2013). In other words, the BBC recognised how a magazine could
augment and enhance its offering as a broadcaster, and later, how this could supplement
its finances.

On 28 September 1923, less than a year after the British Broadcasting Company had
been formed, the first issue of the Radio Times was published, and thus the BBC entered
the commercial market as a publisher of magazines. At the beginning of its transmissions,
the BBC had depended upon the national and local press to advertise its programmes, but
the space allotted to the details of daily programmes was extremely limited. In 1923, The
Times allowed just two inches of type for this purpose (Currie 2001). In January 1923, the
NPA made a decision which was to prove pivotal in the future relationships between the
press and the BBC; the NPA staged a boycott after Reith refused to pay for ‘advertising’
for the BBC programmes. However, this rebounded when the daily press discovered their
circulation figures were adversely affected by the absence of radio programme details, and
after forty days the boycott was abandoned (Briggs 1961). The crisis had, however, given



Journal. Media 2023, 4 1072

Reith the idea of publishing the programme details themselves through an official magazine.
The BBC was anything but naïve about the publicity possibilities of its new publication.

Effectively, however, the BBC had begun a new operation in a market-driven environ-
ment in which its competitors did not share the same advantages. This clash with the NPA
was not the only occasion on which the owners and publishers of competitive magazines
cried foul. There was general and widespread condemnation of the perceived unfairness of
the BBC’s privileged position (Briggs 1965). The memoranda in the BBC files reveal that
the BBC was deemed to be treading a very fine line between asserting its right to deliver
a public service to the UK public, and unfairly using the advantages of its broadcasting
monopoly, funded by the licence fee, to undermine and outstrip all competition.

An example of this is demonstrated by the reaction to a proposal in 1925 that the
Radio Times was in need of a redesign. The broadcasting magazine market was closely
inter-connected, and word soon circulated, as evidenced by the reaction from the other
magazines’ proprietors, most notably John Scott-Taggart, Editor-in-Chief of the Radio Press
Ltd. His letter to Gladstone Murray, held in the archives, complained that such an alteration
would result in unfavourable comparisons with those magazines published (such as his
own Wireless Weekly) by private enterprise which did not receive “any of the advantages of a
monopoly programme and extraordinary publicity through the microphone” (Scott-Taggart
1925a, p. 1). Scott-Taggart’s fear was that potential advertisers would prefer to place their
advertisements in a more visually attractive Radio Times.

Both the broadcasting magazine owners and the radio manufacturing industry were
deeply unhappy about the BBC’s unwelcome incursion into the publication markets, to the
extent that the BBC found it politic to reassure them (some of whom were shareholders in
the then-British Broadcasting Company) by agreeing that the Radio Times would neither
carry advertisements for separate component wireless parts, nor carry detailed technical
articles which would compete with the technical wireless press (Briggs 1961; Currie 2001).
However, as Harold Evans, former editor of The Sunday Times, observed, “a newspaper can
no more be designed in isolation from commercial influences on the press than it can from
the demands of journalism” (Evans 1976, p. 42). So it was with the Radio Times, and the
founding companies of the BBC duly filled the pages of the Radio Times with advertisements
of their own products. Undeterred by Scott-Taggart’s opposition, the BBC continued with
its plans for a new look for the Radio Times.

3.4. Exercising the Power of the Monopoly

Their entry into the magazine market reveals much about the BBC’s attitudes toward
its competitors. At no point did the BBC hold a Charter for a monopoly in the broadcasting
magazines market, and it had no remit for public service through magazines. However,
the broadcasting monopoly undoubtedly provided the BBC with an advantage in its
commercial publication activities, which meant that the two elements of broadcasting
and magazines were interconnected in a mutually beneficial relationship (Taylor 2013).
Together, they formed the basis of the BBC’s authority, and a challenge towards either one
represented a threat to all of its interests. It is important to appreciate that the Radio Times
became a publishing phenomenon, as Briggs explains, with the circulation figure passing
one million by 1928, and the resulting profits contributing hugely to the BBC’s operations
(Briggs 1961). This is key to understanding the Radio Times’ importance to the BBC, and
to Reith.

The Radio Times was not the only magazine published by the BBC as, in addition, The
Listener was launched in 1929, featuring reprints of the BBC’s Talks, and World-Radio was
first published in 1925 under the name Radio Supplement (Cain 1992). In contrast to the
other two titles, World-Radio was a very technical publication, concerned chiefly with the
narrow field of broadcasts from primarily state-run broadcasting organisations abroad.
Due to a particular confluence of circumstances, however, it became an important piece in
the power play between the BBC and the proprietors of the other broadcasting magazines
(Taylor 2013).



Journal. Media 2023, 4 1073

The curiously hyphenated World-Radio magazine started life as the Radio Supplement,
and mirrored the Radio Times, in that its primary purpose was a programme listening mag-
azine, but for foreign programmes. The idea for it had first been mooted in 1925, a couple
of years after the Radio Times had been launched. World-Radio was published largely in
recognition of the fact that foreign broadcasts had attracted the public’s attention and ‘dis-
tance listening’ had become a very popular pastime. Rather than focusing on programmes
broadcast in English, and sponsored by commercial ventures, the magazine catered for
‘listening in’ to foreign national broadcasts, which had become a widespread, and mildly
competitive, hobby (BBC 1929). With the UK’s island status came a comparatively isolated
mentality, and by crossing the airwaves without restriction, radio broadcasting effectively
connected the UK with Continental Europe for the first time, bringing overseas voices
directly into the UK home. The magazines were responsive to this interest in foreign radio
stations, with many weekly features which helped listeners to track down the details of
stations they had picked up but could not satisfactorily identify.

Whilst World-Radio represented the BBC’s stake in the foreign programme listening
experience, there was no overt commercial angle to this activity, at this point in time,
although, inevitably, new magazines presented potential new advertising opportunities.
In fact, the Radio Times had been carrying a feature page providing details of foreign
programmes for a number of months in a condensed form (BBC 1928). It was launched on
17 July 1925 (BBC 1925) and its first issue sententiously proclaimed the BBC’s intention “to
bear its part in the development of this new instrument of international comity” (BBC 1928,
p. 339). This represents one of the first intimations that the BBC was quite attracted to the
idea that it had a role on the world stage as a unifying force.

As revealed in Gladstone Murray’s (1926) memorandum to Reith, however, it is
possibly closer to the truth that, now aware of the nation’s interest in distance listening, the
BBC felt that it needed to make a power grab for publicising the foreign radio broadcasts
before a competitor did. Gladstone Murray (1925) had been urging Reith since April 1925
to consider how the BBC intended to handle the public interest in programmes broadcast
by European countries. This then became urgent because one of the technical wireless
magazines, Wireless Weekly, published by Scott-Taggart’s Radio Press Ltd., had begun
printing details of foreign programmes on a weekly basis.

Relations between Scott-Taggart and the BBC had been tense since the previous
argument over the Radio Times’ redesign, but they became increasingly antagonistic over
the issue of Wireless Weekly’s intention to pre-empt the BBC printing foreign programme
listings in World-Radio. Scott-Taggart wrote directly to Reith, and this time he copied in
the Directors of the BBC, to accuse them of using a privileged position to create a situation
which was “unfair in the extreme” (Scott-Taggart 1925b, p. 1). This sense that a power was
being abused was a highly contentious issue which many of the technical and wireless
press had felt ever since the BBC entered the magazine market with the publication of the
Radio Times. The question was not just about circulation sales, but also about the more
lucrative advertising opportunities which would come with printing the details for foreign
programmes, just at the point when it had become a new trend.

3.5. Exploiting the Monopoly

Scott-Taggart objected to the fact that the BBC intended to use the “exclusive publicity”
which it alone could command, and listed the BBC’s unfair advantages, including their
access to microphone publicity and their state-aided revenue. As Scott-Taggart said, it
was the radio audience that was effectively allowing the BBC to compete, and win, in the
magazine market. Furthermore, he summarised the key injustice with devastating clarity:
“You are already taking, I suppose, nearly £100,000 a year out of the industry in advertising
by virtue of a competition which we have all considered grossly unfair from the start”
(Scott-Taggart 1925c, p. 1). For comparison, GBP 100,000 would equate to approximately
GBP 5–6 million today, and the turnover of the Radio Times is currently in the region of GBP



Journal. Media 2023, 4 1074

5 million (www.zoominfo.com/c/radio-times/31998311 accessed on 1 June 2023) with a
weekly circulation of ~500,000 copies (www.pressgazette.co.uk).

Ominously, Scott-Taggart was so incensed that he declared he was prepared to join
forces with others similarly injured to “break down a monopoly if it exceeds its right
sphere”. He pointed out that the BBC was “acting in direct opposition to its own avowed
policy of being a public utility concern” (Scott-Taggart 1925c, p. 1). Here, Scott-Taggart was
attacking the BBC on its weak side because it was well understood that the BBC had not
been set up as a monopoly broadcaster; with any concept that it could use its advantages to
reach into established commercial markets such as the magazine sector (Street 2006).

It is apparent from the archives that Reith was sufficiently disturbed by this letter
to demand of Gladstone Murray an overview of this situation and his part in it, because
although the actual request is missing from the archived file, Gladstone’s Murray’s response
makes it clear that Reith was displeased. The whole correspondence, both the internal
discussion, and the exchange of letters with Scott-Taggart, provide an interesting insight
into the BBC’s business tactics. Scott-Taggart was told that the BBC intended to publish
anyway; his requests for compensation were actually derided, and moreover, he was
threatened with legal action if he continued to use the title “Which Station Was That?” for
one of his features, on the basis that it was a title used in the Radio Supplement, and later
World-Radio (Gladstone Murray 1926, p. 1).

3.6. Using the Monopoly to Disrupt the Market

The aggressive tactics by the BBC were compounded by the fact that, in parallel to
this altercation with Scott-Taggart, it was trying to establish an exclusive deal with Radio
International Publicity Services (RIPS) which would prevent RIPS from undertaking any
further negotiations and/or contracts with Scott-Taggart. Such a move would ensure that
only the BBC would hold the contract for foreign programme material, as RIPS held the UK
publication rights to foreign broadcast programme details, which had been gathered station
by station in the early 1920s, thanks to the immense prescience by one of the RIPS directors,
Captain Leonard Plugge. His fellow RIPS director Albert E. Leonard pleaded with the BBC
to “deal tenderly with [Scott-Taggart], if only because he has a bitter tongue and the BBC
has nothing to gain by antagonising 400,000 readers of ‘Wireless Weekly’” (Leonard 1926,
p. 1). However, the BBC was not to be deterred in its plan to become—and remain—the
sole publisher of the foreign broadcast details.

What is clear from various memoranda in the archives is that, even after it was re-
named and relaunched, World-Radio still did not make a profit (BBC 1926). Although it had
a much smaller circulation, World-Radio effectively defended the commercial interest of
the Radio Times by preventing other publishers from producing a rival listing magazine
under the guise of being a foreign programmes guide. The BBC’s drive to fight off compe-
tition was therefore solely a result of the magazine’s strategic importance to them in the
battle over publicising foreign programmes, and the correlative effect of protecting future
developments of the Radio Times.

The argument with Scott-Taggart was the prelude to further problems for the BBC
in this area, and the publication of World-Radio continued to be troubled. Scott-Taggart
was not alone in realising that the BBC was moving into new territory with hostile intent.
When the intention of the BBC to publish a foreign radio stations listings magazine became
more widely known, questions were asked in the House of Commons, as recorded in
Hansard. The Liberal MP for Hackney South, Captain Garro-Jones, asked whether the
Postmaster-General was aware that the BBC proposed to produce a “journal known as the
Continental Radio Times”. Garro-Jones’ purpose was to discover the following:

Whether the terms of the agreement between the British Broadcasting Company
and [the Postmaster-General] admit of the carrying on of a newspaper and pub-
lishing business; and what it is proposed should be done with the profits from
this journal? (Hansard 1925b, p. 1).

www.zoominfo.com/c/radio-times/31998311
www.pressgazette.co.uk


Journal. Media 2023, 4 1075

It was Viscount Wolmer, the Assistant Postmaster-General, who answered and, con-
ceding that the BBC would indeed be publishing a journal which he said would be known
as the Radio Supplement, he was nevertheless firm in his assertion that “the issue of such a
periodical will not be contrary to the terms of the agreement between the company and
the General Post Office”. He would not be drawn on the question of the accruing profits,
saying this was being discussed with the broadcasting organisations. The BBC followed
this discussion closely as is evidenced by the letters held in the archives (Phillips 1925, p. 1).

During this period, the BBC had a number of important publications from which to
draw income: The Listener (a successful concern), World-Radio (much less so), and also
a series of supplementary publications including the Handbooks, Yearbooks and Annuals;
concert programmes; and a whole range of pamphlets and ephemera. When considered
together, these carried large numbers of advertisements relating to the radio market, from
loudspeakers and batteries to entire radio sets. However, the BBC’s position over adver-
tising remained anomalous. In 1926, it set up a department for the purpose of selling
advertising space, and by 1929 it had three major magazine publications with pages full
of advertisements (Murphy 2011). Yet, it claimed that it did not allow advertising from
the microphone—except when promoting itself and its own publications, as discussed in
the internal memoranda (Brown 1923). In other words, the BBC did not accept payment
from commercial companies to advertise their products over the airwaves. These are very
narrow distinctions on which to claim such a moral stance. As Chignell observes, “the BBC
has been a self-conscious organisation often feeling the need to justify its actions” (Chignell
2008, p. 1), and whilst this could be considered to apply to many of the BBC’s activities,
advertising stands above all others in this regard.

4. Conclusions

The early years for the BBC were eventful; as the immense power and impact of
broadcasting became clear, the British government moved to ensure that this phenomenon
came under one authority. The UK Government was anxious to avoid the example in the US,
where independent, mostly privately owned, broadcasting stations financed themselves
through an income derived from advertising. The BBC’s own role in advertising, and the
perceived unfairness of the operating model, was to become a source of complaint—and
also of defence.

It was the BBC’s unanticipated entry into the publications field which upset the balance.
The BBC having its own advertising department had formed no part of the original plan
when it was formed by the six radio manufacturers. It enabled the BBC to create two
separate business models, i.e., broadcasting and publishing, which were to run on a very
different basis, the former being funded by licence fees, and the latter being funded from
the profits derived from advertising. On occasion, these two very different ideologies under
which the BBC operated betrayed it into shocking double standards and aggressive tactics.

There was clearly a logical sense in creating a monopoly to ensure that public sector
broadcasting in the UK was free from political and commercial influence. However, this
also created a broadcasting and media leviathan which had a momentum of its own, and
which, being funded by a combination of a licence fee and advertising revenue, was able
to outstrip the competition through unfair means. How could private sector broadcasters
and publishers hope to compete on a commercial basis with an organisation that would
promote its own magazines through its broadcasting, and promote its own broadcasting
through its magazines? Yet, challengers to this status quo did emerge, and some succeeded
in threatening the BBC’s position as the broadcaster of choice. In the 1930s, the BBC
faced very real competition from independent companies buying airtime from overseas
radio stations and beaming their lively and entertaining programmes directly into British
homes; they even advertised their programmes in similarly independent, and attractive,
magazines. The level of synergy from these two activities cannot be underestimated, and
the resulting disruptive influence distorted existing markets. The BBC today may claim
to be independent of advertising, but the truth is that so many of its activities, evidenced



Journal. Media 2023, 4 1076

by the Radio Times, have a history of doing just that, and using advertising as a weapon to
strengthen its own position through financial gain.

Author Contributions: Conceptualization, J.T. and M.P.; methodology, J.T. and M.P; formal analysis,
J.T.; investigation, J.T.; resources, J.T.; data curation, J.T. and M.P.; writing—original draft preparation,
J.T.; writing—review and editing, J.T and M.P.; project administration, M.P. All authors have read
and agreed to the published version of the manuscript.

Funding: This research received no external funding.

Institutional Review Board Statement: Not applicable.

Informed Consent Statement: Not applicable.

Data Availability Statement: Many of the materials referenced can only be accessed at the BBC
Written Archives located at Caversham in the UK. These texts are not available online and were
identified and studied by the researchers in-person.

Conflicts of Interest: The authors declare no conflict of interest.

References
Aitken, Ian. 1989. John Grierson, idealism and the inter-war period. Historical Journal of Film, Radio and Television 9: 247–58. [CrossRef]
Avery, Todd. 2006. Radio Modernism: Literature, Ethics, and the BBC, 1922–1938. Farnham: Ashgate Publishing.
BBC. 1925. Radio Supplement, 17 July. London: George Newnes.
BBC. 1926. [Internal Circulating Memorandum]; BBC Written Arch. Centre at Caversham. File Box Number R43/277/1 “World Radio/1925–

1939”. London: BBC.
BBC. 1928. BBC Handbook. London: British Broadcasting Corporation.
BBC. 1929. BBC Handbook. London: British Broadcasting Corporation.
Bell, Emma, Alan Bryman, and Bill Harley. 2018. Business Research Methods, 5th ed. Oxford: Oxford University Press.
Bingham, Adrian. 2011. The BBC and National Identity in Britain, 1922–1953. Contemporary British History 25: 613–15. [CrossRef]
Blumler, Jay. 2016. To Be Independent or Not to Be Independent, That Is the Question: BBC-UK Government Relations. Publizistik

61: 305–20. [CrossRef]
Bowden, Sue, and David M. Higgins. 2004. British Industry in the Interwar Years. Cambridge: Cambridge University Press.
Briggs, Asa. 1961. The History of Broadcasting in the United Kingdom, Vol. I: The Birth of Broadcasting, 1896–1927. Oxford: Oxford

University Press.
Briggs, Asa. 1965. The History of Broadcasting in the United Kingdom, Vol. II: The Golden Age of Wireless, 1927–1939. Oxford: Oxford

University Press.
Brown. 1923. BBC Written Arch. Centre at Caversham. “To Reith, J.C.W.” (23rd Sept). [Letter]; File Box Number R43/150/1 “Radio Times

(1923–1925)”. London: BBC.
Browne, Donald R. 1985. Radio Normandie and the IBC challenge to the BBC monopoly. Historical Journal of Film, Radio and Television 5: 3–19.
Burns, Tom. 2016. The BBC: Public Institution and Private World. Cham: Springer.
Cain, John. 1992. The BBC: 70 Years of Broadcasting. London: British Broadcasting Corporation.
Cawte, Mary. 1996. Making Radio into a Tool for War. Leeds: University of Leeds. Available online: https://universityofleeds.github.io/

philtaylorpapers/pmt/exhibits/2350/Cawte.pdf (accessed on 22 April 2023).
Chignell, Hugh. 2008. The B.B.C. Handbooks: Some Observations for Broadcasting Historians. Available online: https://microform.

digital/boa/collections/6/bbc-handbooks-annual-reports-and-accounts-1927-2002/detailed-description (accessed on 22 April 2023).
Coase, Ronald Harry. 1950. British Broadcasting: A Study in Monopoly. London: Longmans.
Coatman, John. 1951. The BBC, government and politics. Public Opinion Quarterly 15: 287–98. [CrossRef]
Creswell, John, and David Creswell. 2018. Research Design: Qualitative, Quantitative, and Mixed Methods Approaches, 5th ed. London: Sage.
Curran, James, and Jean Seaton. 2018. Power without Responsibility: Press, Broadcasting and the Internet in Britain. Abingdon: Routledge.
Currie, Tony. 2001. The Radio Times Story. Tiverton: Kelly Publications.
Daunton, Martin. 2007. Wealth and Welfare: An Economic and Social History of Britain 1851–1951. Oxford: Oxford University Press.
Eckersley, Peter. 1942. The Power Behind the Microphone. London: Scientific Book Club.
Evans, Harold. 1976. Editing and Design, A Five-Volume Manual of English Typography and Layout, 2nd ed. London: Heinemann.
Gillespie, Marie, Alban Webb, and Gerd Baumann. 2008. Broadcasting Britishness, strategic challenges and the ecology of overseas

broadcasting by the BBC. Historical Journal of Film, Radio and Television 28: 453–58. [CrossRef]
Gladstone Murray, William. 1925. BBC Written Arch. Centre at Caversham. “To Reith, J.C.W.” (16th April). [Internal Circulating

Memorandum]; File Box Number R43/277/1 “World Radio (1925–1939)”. London: BBC.
Gladstone Murray, William. 1926. BBC Written Arch. at Caversham. “To Reith, J.C.W.” (23rd January). [Internal Circulating Memoran-

dum]; File Box Number AC R43/150/2 “Publications/Radio Times/1926–1927”. London: BBC.

https://doi.org/10.1080/01439688900260241
https://doi.org/10.1080/13619462.2011.625810
https://doi.org/10.1007/s11616-016-0284-6
https://universityofleeds.github.io/philtaylorpapers/pmt/exhibits/2350/Cawte.pdf
https://universityofleeds.github.io/philtaylorpapers/pmt/exhibits/2350/Cawte.pdf
https://microform.digital/boa/collections/6/bbc-handbooks-annual-reports-and-accounts-1927-2002/detailed-description
https://microform.digital/boa/collections/6/bbc-handbooks-annual-reports-and-accounts-1927-2002/detailed-description
https://doi.org/10.1086/266309
https://doi.org/10.1080/01439680802310258


Journal. Media 2023, 4 1077

Gorman, Daniel. 2009. Freedom of the ether or the electromagnetic commons? Globality, the public interest and the multilateral radio
negotiations of the 1920s. In Empires and Autonomy: Moments in the History of Globalization. Edited by Daniel Gorman, Stephen
Streeter, John Weaver and William Coleman. Vancouver: UBC Press, pp. 138–56.

Hajkowski, Thomas. 2013. The BBC and National Identity in Britain, 1922–53. Manchester: Manchester University Press.
Hansard. 1925a. Deb 10 August 1904; 140, 137–138. London: House of Commons.
Hansard. 1925b. Deb 14 July 1925, 1076–1077; BBC Written Arch. Centre at Caversham. File Box Number R43/277/1 “World-Radio/1925–

1939”. London: House of Commons.
Harris, Trevor. 2021. John Reith and the BBC 1922–1939: Building an empire of the air? Revue Française de Civilisation Britannique. French

Journal of British Studies 26: XXVI-1. [CrossRef]
Hendy, David. 2022. The BBC: A People’s History. London: Profile Books.
Hilmes, Michele. 1997. Radio Voices: American Broadcasting, 1922–1952. Minneapolis: University of Minnesota Press.
House of Commons. 2004. Publication on the Internet—Session 2004-05. London: Culture, Media and Sport Committee Publications.
Hynes, Samuel. 2011. A War Imagined: The First World War and English Culture. New York: Random House.
Ibrahim, Yasmin, and Anita Howarth. 2021. The Munchetty controversy: Empire, race, and the BBC. Gender, Work & Organization

28: 231–47.
Jones, Helen. 1983. Employers’ welfare schemes and industrial relations in inter-war Britain. Business History 25: 61–75. [CrossRef]
Leonard, Albert. 1926. BBC Written Arch. Centre at Caversham. [Internal Circulating Memorandum]. File Box Number R43/287/1

“Publications World-Radio Relations with Technical Wireless Press 1925–1928”. London: BBC.
Lincoln, Yvonna, and Egon Guba. 1985. Naturalistic Inquiry. Newbury Park: Sage.
Marwick, Arthur. 1968. The impact of the First World War on British society. Journal of Contemporary History 3: 51–63. [CrossRef]
Medhurst, Jamie. 2022. The Early Years of Television and the BBC. Edinburgh: Edinburgh University Press.
Miles, Peter, and Malcolm Smith. 2013. Cinema, Literature & Society: Elite and Mass Culture in Interwar Britain. Abingdon: Routledge.
Mills, Tom. 2020. The BBC: Myth of a Public Service. New York: Verso Books.
Moores, Shaun. 2000. From ‘unruly guest’ to ‘good companion’: The gendered meanings of early radio in the home. In Women & Radio,

Airing Differences. Edited by Caroline Mitchell. London: Routledge.
Mullen, John. 2021. What questions need to be asked about the history of the BBC? Revue Française de Civilisation Britannique. French

Journal of British Studies 26: XXVI-1. [CrossRef]
Murphy, Kate. 2010. Fears and Fantasies: Modernity, Gender and the Rural-Urban Divide. Lausanne: Peter Lang.
Murphy, Catherine. 2011. On an Equal Footing with Men? Women and Work at the BBC 1923–1939. Ph.D. thesis, Goldsmiths,

University of London, London, UK.
Murphy, Kate. 2016a. Behind the Wireless: A History of Early Women at the BBC. Cham: Springer.
Murphy, Kate. 2016b. ‘New and important careers’: How women excelled at the BBC, 1923–1939. Media International Australia

161: 18–27. [CrossRef]
Nicholas, Siân. 2012. Media history or media histories? Re-addressing the history of the mass media in inter-war Britain. Media History

18: 379–94. [CrossRef]
Phillips, Frederick. 1925. BBC Written Arch. Centre at Caversham. “To Reith, J.C.W.” (9th July). [Letter]; File Box Number R43/277/1

“World Radio/1925-39”. London: BBC.
Polkinghorne, Martyn, and Julia Taylor. 2019. Switching on the BBC: Using Recursive Abstraction to Undertake a Narrative Inquiry

Based Investigation into the BBC’s Early Strategic Business and Management Issues. In SAGE Case Studies in Business and
Management Research Methods, Part 2. London: SAGE, pp. 1–20.

Potter, Simon. 2022. This is the BBC: Entertaining the Nation, Speaking for Britain, 1922–2022. Oxford: Oxford University Press.
Procter, James. 2015. Una Marson at the BBC. Small Axe 19: 1–28. [CrossRef]
Reith, John. 1924. Broadcast Over Britain. London: Hodder and Stoughton.
Scannell, Paddy. 1989. Public Service Broadcasting and Modern Public Life. Culture and Power: A Media, Culture and Society Reader

11: 135–66. [CrossRef]
Scannell, Paddy. 1992. Public service broadcasting and modern public life. Culture and Power: A Media, Culture and Society Reader

11: 317–48.
Scannell, Paddy. 2005. Public service broadcasting: The history of a concept. In Understanding Television (11–29). Abingdon: Routledge.
Scannell, Paddy, and David Cardiff. 1991. A Social History of British Broadcasting, Vol. 1—1922–1939, Serving the Nation. Oxford:

Blackwells.
Schwyter, Jürg. 2016. Dictating to the Mob: The History of the BBC Advisory Committee on Spoken English. Oxford: Oxford University Press.
Scott, Peter. 2012. The determinants of competitive success in the interwar British radio industry 1. The Economic History Review

65: 1303–25. [CrossRef]
Scott-Taggart, John. 1925a. BBC Written Arch. Centre at Caversham. “To Gladstone Murray, W.” (3rd March) [Letter]; File Box Number

R43/150/1 “Radio Times (1923–1925)”, [Marked Private]. London: BBC.
Scott-Taggart, John. 1925b. BBC Written Arch. Centre at Caversham. “To Reith, J.C.W.” (28th May) [Letter]; File Box Number R43/287/3

“Publications World Radio—Relations with Technical Press 1925–1928”. London: BBC.
Scott-Taggart, John. 1925c. BBC Written Arch. Centre at Caversham. “To Reith, J.C.W.” (4th June) [Letter]; File Box Number R43/287/1

“Publications World-Radio Relations with Technical Wireless Press 1925–1928”. London: BBC.

https://doi.org/10.4000/rfcb.7498
https://doi.org/10.1080/00076798300000005
https://doi.org/10.1177/002200946800300103
https://doi.org/10.4000/rfcb.7752
https://doi.org/10.1177/1329878X16664998
https://doi.org/10.1080/13688804.2012.727289
https://doi.org/10.1215/07990537-3341693
https://doi.org/10.1177/016344389011002002
https://doi.org/10.1111/j.1468-0289.2011.00647.x


Journal. Media 2023, 4 1078

Seaton, Jean. 2015. Pinkoes and Traitors: The BBC and the Nation, 1974–1987. London: Profile Books.
Spangenberg, Jochen. 1997. The BBC in Transition. Wallingford: Awesome Books.
Stone, Lawrence. 1979. The revival of narrative: Reflections on a new old history. Past and Present 85: 3–24. [CrossRef]
Street, Sean. 2002. A Concise History of British Radio, 1922–2002. Tiverton: Kelly Publications.
Street, Sean. 2006. Crossing the Ether: Pre-War Public Service Radio and Commercial Competition. Eastleigh: John Libbey.
Taylor, Philip. 1997. Global Communications, International Affairs and the Media Since 1945. Abingdon: Routledge.
Taylor, Julia. 2013. From Sound to Print in Pre-War Britain: The Cultural and Commercial Interdependence between Broadcasters and

Broadcasting Magazines in the 1930s. Ph.D. thesis, Bournemouth University, Poole, UK.
Teer-Tomaselli, Ruth. 2015. Empire and broadcasting in the interwar years: Towards a consideration of public broadcasting in the

British dominions. Critical Arts 29: 77–93. [CrossRef]
Thomas, Craig. 2020. Sport, Social Class and the Inter-War BBC 1922-39: A Study of Reithian Employment Policies through the Social

Theory of Pierre Bourdieu. Ph.D. thesis, De Montfort University, Leicester, UK.
Wang, Honglei, and Bichen Guan. 2018. The positive effect of authoritarian leadership on employee performance: The moderating role

of power distance. Frontiers in Psychology 9: 357–67. [PubMed]
Whittington, Ian. 2018. Writing the Radio War: Literature, Politics, and the BBC, 1939–1945. Edinburgh: Edinburgh University Press.

Disclaimer/Publisher’s Note: The statements, opinions and data contained in all publications are solely those of the individual
author(s) and contributor(s) and not of MDPI and/or the editor(s). MDPI and/or the editor(s) disclaim responsibility for any injury to
people or property resulting from any ideas, methods, instructions or products referred to in the content.

https://doi.org/10.1093/past/85.1.3
https://doi.org/10.1080/02560046.2015.1009679
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/29628902

	Introduction 
	Materials and Methods 
	Monopolising the Airwaves—Analysis and Discussion of Findings 
	Supporting the Monopoly with Strategic Alliances 
	Defending the Monopoly 
	Extending the Monopoly 
	Exercising the Power of the Monopoly 
	Exploiting the Monopoly 
	Using the Monopoly to Disrupt the Market 

	Conclusions 
	References

